Inaktiv platsannons

UX Design Lead - Nina & Communications i Stockholm

Om tjänsten

Om jobbet

Du blir en del i ett stort och härligt UX team på 30+ designers med främsta uppgift att skapa bra kundupplevelser i Swedbanks digitala kanaler.

Vi söker en UX Design Lead till Nina & Communications, det är den del av organisationen som fokuserar på kundtjänst (chatt, meddelanden och telefon), där vi också utforskar röst och röstassistenter. Här är det viktigt att göra kvalitativ research och förstå kundernas behov, attityd och nyanser i hur vi bör prata och bete oss. Vi arbetar med hemsidan, appen och interna system. Värdeströmmen består av sex tvärfunktionella agila team.

Som UX design Lead kommer du dels att arbeta som en del av ett/flera av våra tvärfunktionella team. Varje team består normalt av en designer, en produktägare, en kravanalytiker, ett gäng utvecklare och en testare. Men du kommer även att ha ett övergripande UX ansvar för hela värdeströmmen och leda, coacha och vara mentor åt UX designers i värdeströmmen.

  • Du skapar design baserad på kundinsikter, affärsmål och tekniska möjligheter. Ditt viktigaste verktyg är designprocessen, hela vägen från research till test. Du jobbar iterativt och användartestar löpande för att säkerställa att din design skapar värde för våra kunder och banken.
  • Du känner dig bekväm med att argumentera för värdet av din design och kan motivera dina designbeslut för projektens olika intressenter.
  • Du kommer leda och coacha designers i värdeströmmen, ge vägledning och råd i deras dagliga arbete.
  • Du kommer att planera, samordna och prioritera design relaterade aktiviteter inom värdeströmmen tillsammans med teammedlemmar i värdeströmmen.
  • Du kommer att koordinera design aktiviteter över värdeströmmarna tillsammans med andra UX Leads.
  • Du kommer att stödja värdeströmmen med kunskap och erfarenheter i metoder, aktiviteter och arbetssätt för att leverera användarcentrerade lösningar och applicera Design Thinking.
  • Du säkerställer att de tvärfunktionella teamen i värdeströmmen följer Brand och UX riktlinjer.

Kompetenser som krävs för att lyckas i rollen
  • Minst 3-års erfarenhet av arbete med användarcentrerat designarbete. Erfarenhet av att driva projekt från research, koncept, prototyp till test.
  • Ha arbetat med responsiva webbplatser och mobila appar i agil utveckling.
  • Van vid att arbeta med Sketch, Invision eller liknande designprogram.
  • Ett brinnande engagemang för att lösa komplexa utmaningar för att skapa värde för både användare och banken.
  • Tycka om att jobba i team och kunna kommunicera väl på både svenska och engelska.
  • Extra plus om du har erfarenhet av en lead-roll.

Du kanske tidigare har jobbat med
  • UX/interaktionsdesign på byrå eller in-house

Möjliga nästa karriärsteg
  • Head of UX

Varför jobba med oss

Hos oss får du möjlighet att vara med att utveckla designprocessen i ett relativt ungt och växande designteam som både utmanar dig och motiverar dig att ständigt bli bättre. Vi lär av varandra och samarbetar för att lösa designutmaningar som påverkar många.

På Swedbank finns tryggheten och möjligheten att prova nya saker i en stabil miljö med utvecklingsmöjligheter och bra personalförmåner. Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats som ger värdefull erfarenhet från varierande projekt inom fintech.

 

Vi kan komma att påbörja urvalet under ansökningstiden och välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

Inte något för dig? – tipsa en kollega om jobbet!

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster.

Publicerad den

19-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration , IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Stockholm | Kontor / Administration | IT | Heltidsjobb (förstajobb)