Inaktiv platsannons

Kommunikationsstrateg extern kommunikation till huvudkontoret i Stockholm

Om tjänsten

Till vårt huvudkontor i Kungsträdgården i centrala Stockholm söker vi nu en Kommunikationsstrateg extern kommunikation.

Vill du vara med att skapa framtidens Kommunikationsavdelning med kund- och medarbetarupplevelse i världsklass? Då ska du arbeta hos oss! Vi genomgår just nu en omorganisation på avdelningen, från traditionell funktionell organisation till funktionella kompetenshubbar och snabbrörliga leveransteam, som syftar till att stärka vår förmåga att fortsatt leverera kommunikation i framkant i en allt mer komplex omvärld. För det krävs det ett samlat strategiskt grepp om kommunikationen där helhet, kund- och medarbetarnytta, effektstyrning, kreativ höjd, innovation och digitalisering står i fokus. För att stötta denna förflyttning erbjuder vi nu ett spännande uppdrag i en nyinrättad roll på en avdelning med mycket kompetens och engagemang.

Om rollen

Som Kommunikationsstrateg extern kommunikation drivs du av förändring och du är inte rädd för att ifrågasätta gamla sanningar. Att ligga steget före och se det icke uppenbara ligger i din natur. Du har förmåga att driva frågor i sin helhet och att kombinera strategiskt kommunikationsarbete med ”hands-on” attityd. Du är strukturerad, van att hugga i och får saker gjorda. Du har en stor social talang, uppskattar interaktion och har lätt för att knyta nya kontakter. Vidare har du goda kunskaper om det moderna medielandskapet och olika digitala redskap och plattformar. Du är analytiskt lagd med djup förståelse kring kundresor och olika kanaler och mediers samverkan. Du kan ”ta ett rum” och framgångsrikt presentera dina slutsatser och få med dig andra genom att motivera, engagera och inspirera både intressenter i organisationen, externa samarbetspartners och våra kommunikationsteam för att på bästa sätt skapa förutsättningar för den kreativa processen så att kommunikationen hänger ihop och gör sitt jobb.

Du rapporterar till chefen för enheten kommunikationsstrategi och utveckling. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Överföra verksamhetsmål och insikter till relevant kommunikationsstrategi och riktlinjer för den externa kommunikationen
  • Sätta övergripande KPIer (effektmål) för den externa kommunikationen som helhet
  • Ta fram en gemensam övergripande kommunikationsplan (extern) för alla delar av verksamheten, säkerställa efterlevnad, samla och hålla ihop helheten (frågor, ämnen, budskap, röd tråd etc) samt samordna leveranser och distribution utifrån ett helhetsperspektiv
  • Delta i arbetet med att ta fram strategiska helhetskoncept
  • Identifiera och utvärdera nya kommunikationsalternativ, verktyg och andra stöd för att säkerställa att framtida långsiktiga mål och resultat uppnås
  • Säkerställa förstudier och analysarbete
  • Säkerställa att samtliga externa initiativ samordnas kommunikativt utifrån gemensamma övergripande mål
  • Ge kvalificerad rådgivning, stöd och vägledning
  • Uppföljning av effekt, resultat och mål

 

Om dig

För att lyckas i rollen ser vi att du har flerårig erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete och varumärkesfrågor. Vi tror också att du har en förmåga att hålla ihop flera olika perspektiv utifrån en helhet för att säkerställa att vi ger samma känsla av Systembolaget och vårt kundlöfte oavsett var kunden väljer att möta oss. Vi ser också gärna att du jobbat med mål- och effektstyrning av kommunikation. Som person är du en flexibel, prestigelös och nyfiken lagspelare som obehindrat rör dig mellan våra olika leveransteam. Du stöttar dem i att jobba mot uppsatta mål och effekter utifrån helheten. Du arbetar insiktsdrivet med syfte att stärka Systembolagets position och varumärke hos kund och allmänhet. Och precis som en planner på en byrå ritar du kartan som gör vägen till det kommunikativa målet självklar.

Erfarenheter

  • Universitets eller högskoleexamen inom media- och kommunikationsvetenskap med strategiskt fokus eller likvärdig relevant utbildning.
  • Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat på en strategisk nivå med kommunikation, omvärldsbevakning, målgrupps-, medie- och beteendeanalys
  • Vana att hantera kundinsikter samt att dra strategiska slutsatser
  • Vana att jobba i team med många kompetenser och ansvarsområden
  • Erfarenhet av att ha jobbat agilt, kunna läsa av, analysera, dra slutsatser och snabbt kunna prioritera om och anpassa
  • Goda kunskaper om olika kommunikationskanaler, digitala och sociala medier samt hur dessa hänger ihop med det fysiska mötet
  • Förståelse för både den strategiska och kreativa processen
  • Erfarenhet av varumärkesbyggnad i digitala kanaler
  • Kunskap och intresse inom beteendevetenskap
  • Erfarenhet av att leda och coacha arbetsteam
  • God självinsikt och personlig mognad

 

Om din utveckling hos oss
Systembolaget är i ständig utveckling, och det kommer du också att vara om du arbetar hos oss. Till att börja med får alla nyanställda ett gediget introduktionsprogram. Sedan erbjuder vi flera olika möjligheter för att du ska lära dig mer och mer. Varje medarbetare har en egen kompetensutvecklingsplan, och utvecklingssamtal genomförs årligen.

Publicerad den

18-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Detaljhandel
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Stockholm | Detaljhandel | Heltidsjobb (förstajobb)