Inaktiv platsannons

Kommunikationsstrateg intern kommunikation till huvudkontoret i Stockholm

Om tjänsten

Till vårt huvudkontor i Kungsträdgården i centrala Stockholm söker vi nu en Kommunikationsstrateg intern kommunikation.

Vill du vara med att skapa framtidens Kommunikationsavdelning med kund- och medarbetarupplevelse i världsklass? Då ska du arbeta hos oss! Vi genomgår just nu en omorganisation på avdelningen, från traditionell funktionell organisation till funktionella kompetenshubbar och snabbrörliga leveransteam, som syftar till att stärka vår förmåga att fortsatt leverera kommunikation i framkant i en allt mer komplex omvärld. För det krävs det ett samlat strategiskt grepp om kommunikationen där helhet, kund- och medarbetarnytta, effektstyrning, kreativ höjd, innovation och digitalisering står i fokus. För att stötta denna förflyttning erbjuder vi nu ett spännande uppdrag i en nyinrättad roll på en avdelning med mycket kompetens och engagemang.

Om rollen

Som Kommunikationsstrateg intern kommunikation drivs du av förändring och du är inte rädd för att ifrågasätta gamla sanningar. Att ligga steget före och se det icke uppenbara ligger i din natur. Du har förmåga att driva frågor i sin helhet och att kombinera strategiskt kommunikationsarbete med ”hands-on” attityd. Du är jobbar strukturerat, är van att hugga i och får saker gjorda. Du har en stor social talang, uppskattar interaktion och har lätt för att knyta nya kontakter. Vidare har du erfarenhet av att bygga struktur och strategi för effektiv medarbetarkommunikation som engagerar och skapa moderna system för information och dialog.  Du har jobbat nära en verksamhets ledningsgrupper, avdelningar eller enheter med att proaktivt styra och leda kommunikationsinsatser i linje med verksamhetens strategi och mål. Du är analytiskt lagd med djup förståelse kring medarbetarresor och ser potentialen i digitala verktyg och kanaler och hur dessa hänger ihop med det fysiska mötet. Du kan ”ta ett rum” och framgångsrikt presentera dina slutsatser och få med dig andra genom att motivera, engagera och inspirera både intressenter i organisationen, externa samarbetspartners och våra kommunikationsteam för att på bästa sätt skapa förutsättningar för den kreativa processen så att kommunikationen hänger ihop och gör sitt jobb.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Överföra verksamhetsmål och insikter till relevant kommunikationsstrategi och riktlinjer för den interna kommunikationen
  • Sätta övergripande KPIer (effektmål) för kommunikationen
  • Ta fram en gemensam övergripande kommunikationsplan (intern) för alla delar av verksamheten
  • Identifiera och utvärdera nya strategiska kommunikationsalternativ, verktyg och andra stöd för att säkerställa att framtida långsiktiga mål och resultat uppnås
  • Säkerställa förstudier och analysarbete
  • Vidareutveckla ett effektivt och framgångsrikt arbete med information och kommunikation inom Systembolaget
  • Säkerställa att samtliga interna initiativ inkl. projekt och förändringsledning samordnas kommunikativt utifrån gemensamma övergripande mål
  • Leda och samordna en enhetlig ledningskommunikation på alla nivåer i organisationen
  • Ge kvalificerad rådgivning, stöd och vägledning
  • Uppföljning av effekt, resultat och mål

Om dig

För att lyckas i rollen ser vi att du har flerårig erfarenhet av att leda, genomföra och följa upp strategiskt internkommunikationsarbete och förändringsledning. Vi tror också att du är lyhörd för organisationens behov, och utifrån det förstår hur du kan ge stöd till såväl ledningsgrupp, chefer som medarbetare. Du är en vass rådgivare och har vana att coacha i kommunikationsfrågor och en gedigen erfarenhet av att bygga varumärke hos befintliga och potentiella medarbetare. Som person är du en flexibel, prestigelös och nyfiken lagspelare som obehindrat rör dig i verksamheten. Du arbetar insiktsdrivet med syfte att rusta våra medarbetare och bygga vårt arbetsgivarvarumärke. Ännu fler ska känna att de vill, kan och får ta ansvar så vi kan fortsätta att imponera på våra kunder – och locka till oss nya talanger från hela samhället. Och precis som en planner på en byrå ritar du kartan som gör vägen till det kommunikativa målet självklar.

Erfarenheter

  • Universitets eller högskoleexamen inom media- och kommunikationsvetenskap med strategiskt fokus eller likvärdig relevant utbildning.
  • Minst 10 års erfarenhet av arbete med strategiska och operativa kommunikationsfrågor inom en stor organisation
  • Minst 5 års erfarenhet av strategisk förändringskommunikation
  • Erfarenhet av att facilitera större möten och hålla utbildningar inom kommunikationsområdet
  • Vana att jobba i team med många kompetenser och ansvarsområden
  • Erfarenhet av att ha jobbat agilt, kunna läsa av, analysera, dra slutsatser och snabbt kunna prioritera om och anpassa
  • God förståelse för digitala kommunikationskanaler som passar för internkommunikation
  • Erfarenhet av internt varumärkesbyggande
  • Erfarenhet av att leda och coacha arbetsteam
  • God självinsikt och personlig mognad
  • Meriterande med erfarenhet av Office 365, Sharepoint, Google Analytics och andra verktyg

Om din utveckling hos oss
Systembolaget är i ständig utveckling, och det kommer du också att vara om du arbetar hos oss. Till att börja med får alla nyanställda ett gediget introduktionsprogram. Sedan erbjuder vi flera olika möjligheter för att du ska lära dig mer och mer. Varje medarbetare har en egen kompetensutvecklingsplan, och utvecklingssamtal genomförs årligen.

Publicerad den

25-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Detaljhandel
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Stockholm | Detaljhandel | Heltidsjobb (förstajobb)