Inaktiv platsannons

Specialist elkraft inriktning reläskydd i Luleå

Om tjänsten

Välkommen att söka jobb hos oss som Specialist elkraft inriktning reläskydd. Vi vill ha din ansökan senast den 12 november.

Vill du arbeta som specialist elkraft inriktning reläskydd i en framtidsbransch? Hos oss på Trafikverket finner du en mängd spännande och intressanta arbetsuppgifter, där du utvecklar och förvaltar infrastruktur och bidrar till att skapa ett tillgängligt Sverige. Verksamhetsområde Underhåll ansvarar för att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet genom upphandling, styrning och uppföljning av underhållsprojekt samt teknisk utveckling. Genom en blandning av traditionella, nya och innovativa metoder skapar vi grunden för både företagens godstransporter och miljoner människors resande, varje dag, året om. Nu behöver vi stärka upp med nya medarbetare och kompetenser eftersom vi står inför många nya utmaningar. Vi vill få ännu bättre koll på vår anläggning, vi vill utveckla vår underhållsplanering och vi kommer att få fler komplexa och intressanta anläggningar att underhålla

Arbetsuppgifter

Vill du vara med och utveckla ett av Sveriges största och mest avancerade elkraftsystem?

Enheten Elkraft är en nationell enhet med fyra sektioner och består av ett 60-tal medarbetare med specialistkompetens för kraftsystem, komponenter, elmiljö och elsäkerhet inom Trafikverkets kraftförsörjning.

Vi står inför många spännande utmaningar med ett stort behov av förstärkning och förnyelse av Trafikverkets kraftförsörjningsanläggningar. Vi behöver även nya lösningar och system för framtidens infrastruktur, till exempel för höghastighetsjärnvägen och elvägar.

Du kommer att tillhöra sektionen System och i din roll som specialist hos oss kommer du att arbeta med kraftsystemfrågor i allmänhet samt även mer specifikt med reläskyddsfrågor.

Du kommer att genomföra analyser och utredningar tillsammans med andra specialister och konsulter varför det är viktigt att du har en förmåga till att ha en helhetssyn på hela kraftsystemet ur ett både tekniskt och ekonomiskt perspektiv.

Tänkbara arbetsuppgifter i din roll som specialist hos oss är:

  • Ansvara för och vara expertstöd i reläskyddsfrågor
  • Genomföra kortslutningsberäkningar och ta fram selektivplaner
  • Genomföra utredningar med avseende på reläskydds funktion
  • Genomföra analyser och utredningar
  • Förvalta och ta fram kravdokument och regelverk.

Rollen kan innebära deltagande i eller ledning av såväl interna som externa arbetsgrupper samt ibland platsbesök runt om i landet på våra anläggningar vilket innebär att tjänsteresor förekommer såväl inom Sverige som i Europa.

Järnvägens kraftförsörjningssystem, som täcker hela landet, har ett stort och till många delar unikt teknikinnehåll då tågdriften sker via ett 15 kV 16,7 Hz system matat av våra egna omformarstationer. Inte minst inom området kraftsystemsimulering erbjuder detta system många intressanta och utmanande arbetsuppgifter, bland annat genom att våra laster (tågen) ständigt är i rörelse i systemet. Utöver banmatningen via kontaktledningen driver vi även ett större 132 kV 16,7 Hz tvåfasigt nät för att fördela kraften över större områden samt ett landsomfattande 50 Hz hjälpkraftnät.

Vill du veta mer om hur vårt elkraftsystem är uppbyggt så kan du följa länken nedan:
http://www.trafikverket.se/for-dig-i-branschen/teknik/anlaggningsteknik/Elkraftsystemet/

Kvalifikationer

Vi söker dig som

  • har civilingenjörsexamen inom teknikområdet elkraft. Alternativt har du annan högskoleutbildning i kombination med erfarenhet som vi sammantaget bedömer likvärdig
  • har flerårig erfarenhet av elkraftsystem och god förståelse för hur olika elkraftsystem uppför sig i normal och störd drift
  • har flerårig erfarenhet av reläskydd
  • har erfarenhet av arbete med selektivplaner
  • har erfarenhet av beräkningsverktyg för kortslutningsberäkningar
  • uttrycker dig väl i tal och skrift såväl på svenska som engelska och är van att skriva tekniska rapporter och underlag

Det är meriterande om du

  • har erfarenhet från arbete med verktyg som tex uPAS, Simpow, PSCAD, Matlab, PowerFactory eller liknande
  • har kunskap om elektriska resonansfenomen och övertoner i banmatningsnät eller andra högspänningsnät
  • har erfarenhet av att genomföra kraftsystemutredningar, både enskilt och i grupp
  • har erfarenhet av järnvägsverksamhet
  • har erfarenhet av banmatningssystem

Som person förväntar vi oss att du är analytisk, att du är drivande samt att du har en god problemlösningsförmåga. Då arbetet innebär mycket kontakter är det också viktigt att du har lätt för att samarbeta och är bra på att kommunicera.

Övrig information

Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande säkerhetsprövningssamtal och registerkontroll kommer att genomföras innan anställning. I vissa fall ställs krav på svenskt medborgarskap för säkerhetsklassade tjänster. Kontakta Trafikverket för mer information om denna tjänst.

Webbaserade tester kan komma att användas i denna rekrytering. 

Ansökan

Din ansökan ska ha inkommit till Trafikverket senast sista ansökningsdatum. Du behöver inte bifoga personligt brev i din ansökan. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer ligga till grund för det första urvalet vi gör. Som anställd i Trafikverket kan du komma att bli krigsplacerad utifrån totalförsvarets behov.

Trafikverket strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar. Det är viktigt hur vi agerar och uppfattas av omvärlden. Därför värderar vi etik och moral högt i Trafikverket. För oss är det viktigt med en gemensam kultur som präglas av våra värderingar: pålitliga, engagerade och modiga.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök senast Din ansökan ska ha kommit in till Trafikverket senast den 2019-11-12

Publicerad den

29-02-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Luleå
Typ av jobb
Civilingenjör / Arkitekt
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej