Inaktiv platsannons

Marketing Automation Specialist i Stockholm Stockholm

Nordens ledande medieföretag med över 200 års erfarenhet av mediemarknader i förändring. Vi söker nu dig som är villig att hjälpa oss utveckla vår verksamhet.

Om tjänsten

Arbetsuppgifter

Vill du jobba på ett av Nordens ledande e-handelsföretag?
Adlibris söker nu en engagerad och självgående Marketing Automation Specialist till CRM-teamet i Stockholm.

Som Marketing Automation Specialist hos oss kommer du att arbeta med att förbättra kundupplevelsen hos Adlibris genom att definiera och utveckla kampanjer och personaliseringsregler i våra olika kundplattformar. Målet är att skapa en så relevant och inspirerande kundupplevelse som möjligt för varje kund - där du genom automatiserad och personlig kundkommunikation når kunden med rätt meddelande, i rätt kanal vid rätt tidpunkt.
Detta kommer bidra till både återkommande och nya kunder, till att maximera konvertering och kundupplevelse.
Rollen har stort fokus på segmentering, målgruppsarbete och att testa och följa upp, vilket innebär att du behöver ha en bra analytisk förmåga och du kommer även arbeta nära våra kundanalytiker.

Vi söker dig som har en god förståelse för CRM och riktad marknadsföring. Rollen behöver erfarenhet och kunskap om kundprocesser, marknadsföring och taktiskt CRM-arbete. Rollen kommer bidra till CRM-strategin och behöver förstå Adlibris övergripande affär för att kunna utvärdera riktade marknadsinitiativ.

Rollen kommer jobba med att skapa det affärsmässiga och tekniska regelverket för automatiska flöden, samt är den som kommer utveckla kunddialogen i onlinepersonaliseringsverktyget och/eller CDP:n (Customer Data Platform)


Huvudansvarsområden:

  • Framtagande av personaliserade marknadsaktiviteter i olika kanaler, främst på sajt och per email och sms
  • Bidra i införandet av nya verktyg såsom CDP och onlinepersonalisering
  • Utformning och implementering av automatiserade kunddialoger, via mail, sms och ev. retargetingflöden

  • Analysera och skapa målgrupper i bl.a. CDP

  • Sätta personaliseringsregelverket och även en del konverteringsoptimering

  • Ansvarig för att testa och följa upp den personaliserade kunddialogen mot kontrollgrupper, för att säkerställa högsta möjliga relevans för målgrupperna

  • Välja ut befintligt content eller beställa nytt content för personaliserade aktiviteter

  • Kvalitetssäkra alla kunddialoger

  • Säkerställa att alla aktiviteter följer Marknadsföringslagen och GDPR

  • Intern förankring och informationsspridning av marknadsaktiviteter med intressenter inom resp. område inkl. kundservice

  • Löpande arbete med att övervaka, optimera, testa och följa upp marknadsaktiviteter och kunddialoger

  • Säkerställa att dialogerna fungerar i praktiken och att inga kunder får för mycket kommunikation

  • Rådgivning internt och göra rekommendationer kring alternativa aktiviteter, kampanjer och målgrupper

  • Rapportera resultatet av riktade aktiviteter till berörda intressenter

  • Koordinera personalisering och riktade aktiviteter med andra kommunikationsaktiviteter

  • Säkerställa att kampanjer och dialoger är i linje med övergripande strategier

Rapporterings- och informationsvägar:
Markering Automation Specialisten rapporterar till nordiska CRM-chefen, samt till de task force leads som hen ingår i.

Några av våra medarbetare
Paolo Boschini
iOS Developer Adlibris Next
"Den fria och drivande arbetsmiljön låter oss utveckla våra kompetenser och skapa produkter och samarbete av hög kvalité."
Marika Leclercq
CFO Adlibrisgruppen
"Adlibrisgruppen är en varm och välkomnande arbetsplats med fokus på utveckling och förnyelse. Det finns ett stort engagemang och vilja att hela tiden förbättra vår affär och kunderbjudande."
Emil Göransson
Kategoriansvarig
"En arbetsplats som aldrig vilar, inte räds några utmaningar och ständigt utvecklas."
Anna Mälberg
Sajtansvarig Adlibris Sverige
"På Adlibris har jag fått möjlighet att arbeta i flera olika roller. Jag har fått chans att få testa nytt och ständigt utvecklas, vilket alltid varit viktigt i mina yrkesval!"
Kvalifikationer

Kompetenskrav:

Tidigare arbetat i en liknande roll och är specialiserad på marketing automation mot B2C. Du har jobbat med stora kunddatabaser och analyserat olika segment för att optimera kampanjer och konvertering. Det är bra om du har erfarenhet av CLTV för att se på och maximera kundvärde över tid. Vi ser gärna att du har erfarenhet från konsumentföretag som har hög andel digital verksamhet, förslagsvis inom e-handel, flyg, telefoni eller spelindustrin. Vidare ser vi att du brinner för datainhämtning och kombinerar teknik och analys med kreativitet, engagemang och förståelse för kunden och kundupplevelsen.

Det krävs även att du:

  • Har en marketing automation utbildning från ex. Mediainstitutet, IHM eller Nackademin, eller en akademisk examen med yrkeserfarenhet inom kampanjhantering, konverteringsoptimering eller relaterade områden
  • Erfarenhet från marketing automation verktyg såsom Adobe Marketing Cloud, Salesforce, Google Marketing Platform eller Dynamic Yield, eller CPDer såsom Optimove, Tealium, eller liknande plattformar.
  • Talar och skriver obegränsat på svenska och engelska
  • Har ett kundcentrerat mindset
  • Är data-driven och gärna något av en “data-geek” – har bra förståelse för data, analys, KPIer och statistik.
  • Är nyfiken och vilja att lära nytt

Är detta du? Tveka inte att höra av dig med din ansökan redan idag. Hos oss får du arbeta på ett av Sveriges största e-handelsbolag, och utifrån stora nordiska kund- och produktdatabaser samt trafikkällor bygga riktad kommunikation som når många människor.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, provanställning om sex månader tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. Urval kommer att ske löpande, så skicka din ansökan redan idag.

Adlibrisgruppen kännetecknas av en familjär anda och entreprenöriell kultur. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och kan erbjuda god work-life balance med bra förmåner som bland annat inkluderar flextid, gym på arbetsplatsen och friskvård på arbetstid. Hos Adlibrisgruppen vill vi samla talanger med olika bakgrund eftersom vi är övertygade om att bredden gör oss starkare och mer konkurrenskraftiga som företag.

Vi har riktigt bra förmåner
  • Friskvårdsbidrag

  • Personalrabatt på alla våra härliga produkter!

Publicerad den

29-02-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm Stockholm
Typ av jobb
Kontor / Administration , IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej