Inaktiv platsannons

Financial Controller till Diab i Helsingborg

Om tjänsten

Diab är världsledande inom utveckling, tillverkning och försäljning av kärnmaterial till olika typer av sandwich-kompositlösningar som gör kundernas produkter starkare, lättare och smartare. Diabs kärnmaterial används bland annat till vingar i vindkraftverk, vid tillverkning av båtar, flygplan, tåg och bussar samt inom byggnadskonstruktion.  Diabs material kännetecknas av en unik kombination av låg vikt och hög hållfasthet, isoleringsförmåga och kemisk resistens. Genom att minska den färdiga produktens vikt och behovet av underhåll bidrar Diabs material till att minska energiförbrukning och miljöpåverkan genom produktens hela livscykel.

Idag är Diab en av världens största tillverkare av strukturella kärnmaterial med en omsättning på ca 1,5 miljard SEK och 1 300 medarbetare. Med sju strategiskt placerade tillverkningsenheter och 16 helägda försäljningsbolag runt om i världen är Diab väl positionerat för att erbjuda sina globala kunder service på lokal nivå. Företagets filosofi är att samarbeta med sina kunder, inte bara med material av hög kvalitet utan också med en rad supporttjänster som innefattar processutveckling, strukturell design och utbildning. Diab ägs av Ratos AB och är medlem i UN Global Compact.

Vill du arbeta som Financial Controller i ett globalt framgångsrikt företag? Diab söker nu en Financial Controller till huvudkontoret i Helsingborg. Du kommer att rapportera till Group CFO och bli en viktig del i arbetet med att utveckla ekonomistyrningen i företaget. Arbetet präglas av högt tempo och aktivitet med fokus på kontinuerlig utveckling. Diab är en organisation som lever efter värderingarna
can do-inställning, pålitlighet och hög effektivitet.

Arbetsbeskrivning
Som Financial Controller kommer du att arbeta med att analysera produktionsdata för att i detalj förstå kostnadsstrukturen i tillverkningen och arbeta med att förbättra effektiviteten och lönsamheten i företaget. I rollen ingår att proaktivt driva förändring, effektiviseringar och bidra till utveckling av affären och interna arbetssätt. Du kommer att vara en viktigt diskussionspartner till Group CFO och kollegorna inom produktion och supply chain.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Standardkostnadsanalyser
  • Rapportering och bokslutsarbete
  • Budget och prognosarbete
  • Resultatuppföljning och kassaflödesanalyser
  • Nyckeltalsanalyser
  • Delaktig i utvecklingsprojekt och stöd till den operativa verksamheten

Lämplig bakgrund
Vi tror att du är civilekonom eller civilingenjör med ca 10 års erfarenhet av analys, resultatuppföljning och rapportering. Du har erfarenhet av arbete inom ett tillverkande företag och har arbetat med standardkostnadsanalyser och produktionsuppföljning. Du bör också ha erfarenhet från att ha arbetat i en internationell organisation. Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift är en förutsättning och du har också mycket goda kunskaper i Excel, Word och PowerPoint. 

Dina färdigheter och personliga egenskaper är av största vikt. Du är strukturerad och har en hög analytisk förmåga och kan se både detaljer och helheten. Vidare har du hög social förmåga, är kommunikativ och har lätt att skapa förtroende och självständigt driva projekt och frågor. Som person är du positiv och prestigelös och har en stark vilja till personlig utveckling.  

Publicerad den

24-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Helsingborg
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej