Dagab Inköp & Logistik AB är en gemensam organisation för inköp, lager och transport till Willys, Hemköp och Axfoods övriga butikskedjor. Dagab Inköp & Logistik är en del av Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm AB:s Large Cap-lista. Hos oss ger drivkraft växtkraft – och inom koncernen utvecklas vi tillsammans.
Affärsområdet Externa Affärer (fd Axfood Närlivs) inom Dagab säljer produkter och erbjuder logistiklösningar till Axfoods externa kedjekunder exempelvis Circle K, OKQ8, Reitan Convenience, Linas matkasse, Hemmakväll mfl.
Vi söker nu två Kundchefer till avdelningen Avtalskund till två av våra större kunder.
Du tillhör avdelningen Avtalskund och rapporterar direkt till Affärsområdeschefen och ingår i affärsområdets ledningsgrupp. Vårt kunderbjudande består av ”pris och produkt”, men främst erbjuder vi kostnadseffektiva lösningar inom transport, lager och varuförsörjning.
Du är övergripande ansvarig för lönsamheten (EBIT) och försäljningsutvecklingen för kontot och ansvarar därmed för att leda både det operativa och det strategiska arbetet för kunden. Du arbetar mycket tätt tillsammans med kunden och är deras närmaste kontakt tillsammans med Controller och ansvarig Kundsamordnare.
Viktiga ansvarsområden är:
Upprätta årlig affärsplan och kundplan med löpande uppföljning och revidering
Ansvara för förhandling (självständigt eller tillsammans med AO-chef och VD) och efterlevnad av avtalet
Etablera och underhålla ett brett nätverk av kontakter hos kunden
Ansvara för att optimera logistikprocesserna samt säkra avtalade nivåer för service- och leveransgrad
Leda kundrelaterade, och ofta tvärfunktionella, utvecklingsprojekt inom Dagab
Utveckla och effektivisera processer och säkra hög kvalitet inom supply chain
För att lyckas i rollen så tror vi att du har en avslutad eftergymnasial utbildning, troligen med inriktning mot ekonomi/marknad, logistik, företagsekonomi eller att du förvärvat motsvarande kunskaper från en varierande arbetslivserfarenhet. Vidare så tror vi att du bör ha följande erfarenheter och kunskaper:
Minst tre års arbetslivserfarenhet från roller som innefattar hantering av fysiska varuflöden
Dokumenterat gott affärsmannaskap
God förståelse för hur kedjeföretag fungerar
God förståelse för detaljhandel med snabbrörliga konsumentvaror
MS Excel på avancerad nivå, goda kunskaper i MS Office
Flytande svenska och engelska i tal och skrift
Vi söker en driftig, slipad och strukturerad lagspelare med kundfokus som har förmågan att agera och reagera efter interna och kunddrivna behov.
Du har goda ledaregenskaper och är duktig på att skapa förtroende och bygga starka relationer med både kund och kollegor. En stark kommunikativ förmåga är av vikt, gärna med kunnighet i att paketera och presentera insiktsfulla analyser och lösningar. I rollen som Kundchef bör du också ha ett starkt affärssinne och en förmåga att både se till helheten och att allting fungerar i praktiken för kundens butiker, varje dag.
Eftersom grunden i vårt avtal är en sk öppen affärsmodell så måste du ha intresse för siffror och analys (även om du får ett gott stöd från Controller). Därmed är det av vikt att du har en god analytisk förmåga.
19-03-2024
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!