Inaktiv platsannons

Sourcing manager till Commodity Parts i Sodertalje

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 120 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 49 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Traton Group. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Om tjänsten

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Trivs du med en ledare som värderar rak kommunikation, tydlighet och humor högt?

Jag har varit ledare i 26 år i olika typer av verksamheter och branscher. De senaste elva åren har jag arbetat som ledare här på Scania, först inom IT och nu på Inköp för gruppen Commodity Parts som är en del av Customized Solutions. Det som gör att jag trivs på Scania är den fina sammanhållningen vi har och att jag som ledare ges möjlighet att utmanas och utvecklas tillsammans med mina medarbetare.

En av anledningarna till att många av oss väljer att stanna på Scania är att vi kan ta oss an utmaningar inom olika delar av vår verksamhet vilket möjliggör att vi kan bygga vidare på de kunskaper och erfarenheter som vi har. Respekt för individen, att ta tillvara våra olikheter och erfarenheter är basen för att vi tillsammans ska lyckas. Att säga vad vi tycker och våga pröva nya alternativ är också en förutsättning för att vi trivs, utvecklas och levererar tillsammans.

Som Sourcing Manager kommer du att ingå i gruppen Commodity Parts, som idag består av fjorton inköpare och en inköpsassistent som tillsammans ansvarar för inköp av reservdelar till lastbilar, bussar och motorer. Gruppen har som främsta uppdrag att bibehålla en hög kvalitetsnivå samt hög leveransprecision vad gäller reservdelar till Scanias eftermarknad, och att samtidigt utveckla affärerna med ett stort antal leverantörer. Gruppen är indelad i två team som leds av varsin koordinator.

Förutom inköp av reservdelar arbetar vi inom gruppen med affärsområdet Scania Service Exchange -REMAN, renovering av, på serviceverkstäderna utbytta, komponenter hos utvalda renovatörer. I linje med Scanias hållbarhetsstrategi ingår att renovera de i våra fordon utbytta reservdelarna, s.k. Remanufacturing (Reman), genom programmet Scania Service Exchange.

Att arbeta inom Reman innebär ett mycket nära samarbete med våra leverantörer. Arbetet drivs tvärfunktionellt inom Scania framförallt med ”R&D”, samt ”Parts and Service” och ”Scania Parts Center” För att på bästa sätt stödja arbetet med att ytterligare utöka vår produktportfölj inom Reman samt utveckla redan introducerade avtal söker vi nu en Sourcing Manager, som kommer att driva och utveckla Reman affären.

Rollen som Sourcing manager för Reman-komponenter innebär att:

  • Leda och driva utvecklingen av segmentstrategier.
  • Tillsammans med berörda funktioner inom R&D utmana och förädla renoveringsprocessen hos vår leverantörer, med syfte att förbättra kvalitet, tillgänglighet och kostnad.
  • Introducera nya produktvarianter i enlighet med beslutade strategier,
  • Utvärdera och driva aktiviteter utifrån de från leverantörerna inkomna föreslagna förändringar på produkt/process.
  • Ansvara för att utvärdera och omförhandla ingångna leverantörsavtal.
  • Kontinuerligt utmana och utveckla befintlig leverantörsstruktur genom kontinuerlig omvärldsbevakning och benchmark inom dina segment.

Din profil

Vi ser gärna att du har eftergymnasial utbildning, helst civilingenjör eller högskoleingenjör med minst 3-5 års relevant kommersiell och teknisk erfarenhet. Du tar ett helhetsansvar för inköp inom ditt området, vilket innebär att du är självständig, drivande och lösningsorienterad. Då rollen innebär kontakter på flera olika nivåer både internt och externt så är det även viktigt att du har en god förmåga att kommunicera och samarbeta med människor. Du är strukturerad och klarar av att hantera ett flertal aktiviteter parallellt. Du ska kunna formulera dig obehindrat i både tal och skrift på såväl svenska som på engelska. Naturligtvis har du ett stort intresse av att göra affärer!

För ytterligare information kontakta gärna: Commodity Manager Parts, Adrienne Adilz, +46 739881410.

Publicerad den

25-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Sodertalje
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration , Civilingenjör / Arkitekt, IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej