Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Välkommen till vår redovisningsavdelning på Scania Sveriges huvudkontor i Lindvreten vid Kungens Kurva. Vi är en centraliserad redovisningsavdelning i det svenska marknadsbolaget med 6 medarbetare som har helhetsansvar för redovisning, leverantörsreskontra (AP), finansiella analyser och rapportering till både moderbolaget och myndigheter. Förutom oss finns det 4 Business Controllers, varav 3 sitter ute hos våra helägda återförsäljare och en kreditkontrollgrupp inom ekonomiorganisationen.
Arbetet styrs till största delen av svenska och internationella redovisningsstandarder tillsammans med de instruktioner som kommer från Scanias globala funktioner i Södertälje, vilket gör att våra uppgifter ständigt utvecklas och förändras. Inom ekonomiavdelningen arbetar vi målmedvetet med att stödja och utmana den operativa verksamheten och drivs dagligen av ambitionen att öka den egna kvalitén och effektiviteten.
Bolaget genomgår för närvarande en stor förändring vad gäller IT-miljön vilket bland annat innefattar implementationen av Dynamics 365 som nytt affärssystem som även kommer omfatta redovisning. Detta gör att avdelningen har ett stort arbete framför sig att inte bara sätta ett nytt system i drift utan även utveckla sina processer för att bättre utnyttja de möjligheter som systemet erbjuder. Din erfarenhet kommer spela stor roll i den här processen.
Dina arbetsuppgifter och ansvarsområde:
Din profil
Troligtvis har du arbetat en längre tid med Leverantörsreskontra inom storföretag och har en ekonomiutbildning som grund.
Som person är du strukturerad, ansvarstagande och har ett bra öga för detaljer. Då arbetet bedrivs i nära samarbete med övriga personer inom Scania Sverige, moderbolaget Scania CV AB och kollegorna i Back Office är det viktigt att du har lätt att samarbeta med andra, är god kommunikatör och att du trivs i en verksamhet med många kontaktytor.
För att trivas hos oss är du en person som är drivande, engagerad och ödmjuk. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift och har goda datorkunskaper.
Låter det intressant? Skicka gärna din ansökan med personligt brev, CV och betygskopior senast den 28:e oktober!
För mer information kontakta
Melinda Åkerlund, Head of Accounting and Financial Control, 070-797 2105
20-03-2024
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!