Inaktiv platsannons

Business-IT development engineer – Scania Logistics i Sodertalje

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 120 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 49 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Traton Group. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Om tjänsten

Scania Logistics ambition är att bli ledare i effektiv, uppkopplad och hållbar logistik inom ett globalt logistiknätverk. Vår mission är att globalt utveckla, hantera och optimera inbound- och outbound-logistik genom att skapa flöden med minimal miljöpåverkan, hög kvalité och minimalt slöseri. Vår växande kompetens gör det möjligt för Scania att expandera och att skapa nya affärsmöjligheter.

Gruppen Supply Chain Support stöttar logistik processen från beställning fram till betalning. Detta innebär att vara ansvarigt för att hantera betalningsprocessen av transporter och artiklar, för Scanias EDI-flöden, för att koordinera alla IT-system inom logistik samt att koordinera logistiska synpunkter till nya inköpsärenden. Vi är på väg mot en intressant utveckling där Scania implementerar en ny affärsmodell där både transporter och material bokas centralt på tre globala kontrolltorn.

Gruppen är uppdelad i en support- och en utvecklingsgrupp. Vi söker nu en till medarbetare till utvecklingsgruppen där du kommer att utveckla Scanias automatiska betalningsprocess och delta i upphandlingar av transporter.


Dina arbetsuppgifter

  • Du har en ledande roll i utvecklingen av Scania Logistics automatiska betalningsprocess för transporter
  • Delta i projekt relaterade till Scanias upphandlingar av transporter med avsikt att utveckla av Scanias logistiska nätverk. Du kommer tillsammans med Scania Inköp analysera existerande transportkostnader och nya offerter
  • Göra hållbarhetsanalyser för nya transportflöden
  • Utveckla processer för att standardisera och utveckla befintliga metoder, nyckeltal och verktyg for Business Intelligence.


Din profil

  • Du har en universitets-/högskoleexamen inom, eller liknande erfarenhet av logistik
  • Relevant bakgrund är t.ex. logistikutveckling, IT/ Datamanagement, eller inköp
  • Erfarenhet och intresse inom IT och inköp är extra kvalificerande
  • Talar och skriver engelska obehindrat
  • Du har ett intresse för logistik, och leveranskedjor
  • Du är noggrann, analytisk, kommunikativ och driven
  • Du har ett stort kundfokus och strävar efter att hitta kundanpassade lösningar
  • Du är bekväm med att ifrågasätta befintliga processer


Ytterligare information

Detta är en permanent tjänst som är baserad i Södertälje.

Om du är intresserad och vill veta mer om tjänsten, vänligen kontakta Sven Coenen, chef Supply Chain Support, tel. 076 516 72 90.


Publicerad den

24-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Sodertalje
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration , Civilingenjör / Arkitekt, IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej