Inaktiv platsannons

Teknisk Support Gripen i Linköping

På Saab blickar vi ständigt framåt och utmanar gränserna för vad som är tekniskt möjligt. Vi samarbetar med kollegor runt om i världen som alla delar vår utmaning – att göra världen till en säkrare plats.

Om tjänsten

Vad du blir en del av

Support and Services, ett affärsområde inom Saab, levererar ett brett utbud av tjänster och integrerade supportlösningar till kunder inom försvar och på kommersiell marknad för kostnadseffektiv support av system och plattformar under hela livscykeln.

Inom Support & Services drivs vi av att göra bra affärer. Vi är stolta över att vara en del av Saabs Mega deals såsom Gripen E och AEW där vi bidrar till företagets lönsamhet. Vi är lika stolta över vår organisations driv när det gäller att skapa och leverera små och medelstora affärer. Våra chefer har förmågan att kombinera en bra affärsmässighet med ett professionellt modernt ledarskap.

Prestation, ansvarstagande, samarbete och kommunikation är ledord som beskriver vår kultur. Samarbete inom Saab innebär ett aktivt sökande av nya idéer, såväl organisatoriska som tekniska, för att sedan dela med sig till övriga delar inom Saab.

Affärsenhet Gripen Support styr och leder Saabs verksamhet kopplat till Gripens supportlösning.

Din framtida utmaning

Som kundsupportingenjör hos oss kommer du att svara för tekniska frågor till brukaren av Gripensystemet genom fältserviceverksamhet och på ett hemmakontor med placering på Saab i Tannefors, Linköping

Du kommer ge råd, stöd och anvisningar beträffande drift, felsökning och underhåll av Gripensystemet till våra brukare i Sverige, Ungern, Tjeckien, Thailand samt Sydafrika.

Du arbetar både självständigt med inkommande uppdrag och genom samarbete inom supportgruppen och tar hjälp internt av bland annat underhållsingenjörer, systemingenjörer och chefsingenjörer för att lösa tekniska problem. Uppdragen varierar i komplexitet. Allt från att du kan svara kunden direkt till att du behöver ta hjälp internt och du lämnar det vidare internt för någon form av teknisk utredning. Du är ansvarig för alla dina ärenden från start till mål och det är viktigt att du håller en ständig dialog med kunden utifrån deras aktuella status.

Du kommer hantera frågor kring systemen i flygplanet, kringutrustning och tillhörande stödsystem vilket ger dig en stor möjlighet att få en helhetsförståelse för hela Gripens system. Genom direktkontakt med brukare så bygger du även upp en bra kunskap om hur systemen fungerar i den dagliga verksamheten hos våra olika kunder.

För rätt person kommer det som en del av denna tjänst finnas möjlighet att ta sig an interna projekt kring exempelvis nya kunder och vår framtida hantering av deras tekniska supportlösningar.

Den du är idag

Önskvärt är om du har god systemkunskap kring och tycker om att arbeta med helheten av system. En lämplig bakgrund är erfaren flygtekniker, systemingenjör eller flygprovingenjör gärna med inriktning på JAS 39 Gripen eller annan relevant erfarenhet. Kunskap inom RML, tidigare erfarenhet från processtyrd verksamhet och från teknisk supportverksamhet är meriterande. För våra interna projekt är det meriterande med erfarenhet som projektledare.

Som person har du lätt att samarbeta med andra, du är van att arbeta självständigt och arbetar på tills projektet är avslutat eller resultat uppnådda. Vi ser också att du har ett intresse, en vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar.

Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess. Därför krävs att du genomför och godkänns i en säkerhetsprövning gjord av myndighet.

Vänta inte med din ansökan! Sök idag!

Publicerad den

19-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Linköping
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Civilingenjör / Arkitekt
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Linköping | Civilingenjör / Arkitekt | Heltidsjobb (förstajobb)