Hur skriver man en bra jobbeskrivning?

Hur du skriver din arbetsbeskrivning kommer att vara avgörande för att attrahera rätt kandidater för jobbet och ser även till att du sticker ut från konkurrenterna. Vi har samlat ihop riktlinjer på hur du både säljer in ditt företag och din jobbannons till potentiella sökanden. När du är klar bör du läsa igenom jobbannonsen och känna efter om du själv skulle vara intresserad av att söka tjänsten.

Rubrik på jobbannons

Rubriken av vakansen är den viktigaste delen av själva jobbannonsen eftersom detta är det första som fångar upp kandidatens uppmärksamhet.

  • Undvik att använda för invecklade ord.
  • Ta med så mycket information som möjligt, gärna sådant som återspeglar positionen så mycket som möjligt.

Sammanfattning

Sammanfattningen är den första översikten kandidaten läser, både på vår webbplats och hos våra partnerwebbplatser (sidor som även publicerar våra lediga tjänster). Inom den här kategorin bör du se till att i detalj peka ut de viktigaste fördelarna med att arbeta på ditt företag och varför det här jobbet är speciellt / kul / skiljer sig från andra arbetsplatser.

Se till att sammanfattningen är unik från arbetsbeskrivningen - detta kommer att hjälpa dig att sälja in ditt företag och din jobbannons hos kandidaterna.

Arbetsbeskrivning

För att skriva en effektiv arbetsbeskrivning, rekommenderar vi följande;

  • Använd inte vaga termer eller svår teknisk terminologi.
  • Beskriv de dagliga arbetsuppgifterna som kandidaten kommer att göra, så att de får en uppfattning av hur jobbet kommer att se ut. Detta kommer också göra att du spar tid, då du undviker att få ansökningar från personer som förväntar sig en helt annat typ av jobb.
  • Ange vad som gör ditt jobb spännande och unikt från andra lediga tjänster.
  • Strukturera upp texten så att de mest relevanta detaljerna kommer fram klart och tydligt när en eventuell kandidat läser igenom texten.
  • Förklara vilken typ av kandidat du letar efter, exempelvis ålderskrav, kvalifikationer, kompetens, arbetstider och personlighetsdrag.
  • Försök alltid att inkludera en löneindikation

Information som fungerar bra:

  • Nämn skolningsmöjligheter
  • Nämn möjligheter att avancera inom företaget
  • Berätta hur erfarenheten kandidaten får av arbetet kan bidra till kandidatens CV.
  • Nämn övrig information som kan vara relevat för den sökande exempelvis flexibla arbetstider (mycket relevant för studenter)
  • Dåligt exempel:

    Vi letar efter telefonförsäljare. Du kommer att sälja mobiltelefoner till kunder, som kommer att ringa dig direkt när de har en fråga. Du och dina kollegor kommer sedan byta ämne på samtalet för att få kunden att uppgradera sig eller köpa en ny telefon.

    Bra exempel:

    Du kommer att arbeta på Apple, som är välkänt över hela världen för sina sofistikerade telefoner och datorer. Kunderna kommer att behöva din hjälp att besvara en rad frågor om Apple-produkter eller dess tjänster. Du kommer att erbjuda dem professionella råd och kontrollera om deras Apple-produkt fortfarande är en bra match för dem. Äger de en äldre version av en iPhone? Då kommer du att erbjuda dem en bra rabatt på en ny. Din entusiasm övertygar omedelbart kunden och de är nöjda med det erbjudande du gett dem. Samtidigt som du får en kund nöjd, så kammar du hem en bonus!

    Fördelar versus arbetskrav

    Naturligtvis ska kandidaten veta vad dom förväntas av dem. Kontrollera att du alltid tydligt beskriver vad du har att erbjuda, exempelvis genom att göra en punktlista.

    Ett exempel:

    fördelar:

    • Mycket konkurrenskraftig lön (om möjligt, inkludera siffror)
    • Flexibla arbetstider
    • Två veckor av säljträning när du börjar, fullt betald
    • Mycket stora möjligheter att avancera inom företaget
    • Ett härligt team och massvis med aktiviteter och event!

    Exempel:

    Jobbkrav:

    • Du har svenska som modersmål
    • Du är duktig på att ta reda på vad en kund verkligen vill
    • Du är tillgänglig åtminstone 16 timmar i veckan
    • Du bor i Stockholmsområdet

    Försök alltid att lista fler fördelar än arbetskrav, en lång lista med endast krav kan skrämma bort en del människor som skulle ha passat bra för jobbet.

    Ta en titt på vår mall för att få en bild av hur en välskriven arbetsbeskrivning kan ser ut.

    Din Målgrupp

    Innan du börjar skriva, bestäm vilken din målgrupp är. Ibland läser vi vakanser som försöker att nå ut till alla, i vissa av dessa fall kan texten bli alltför vag och inte tilltalande (för någon alls).

    För att förhindra detta, kan du skapa en påhittad person som du vill att din jobbannons ska nå ut till. Tänk ut personens ålder, studier, färdigheter, intressen, erfarenhet etc. När du skriver arbetsbeskrivningen, försök att föreställa dig hur den här personen uppfattar din text. Kommer detta motivera dem till att söka?

    Vill du nå flera målgrupper? I sådana fall rekommenderar vi att du skriva flera vakanser, var och en riktad mot en av dessa grupper.

    Om du behöver ytterligare hjälp med att skriva din arbetsbeskrivning, är du alltid välkommen att kontakta oss på info@studentjob.se