Inaktiv platsannons

Leverantörsansvarig i Stockholm

Leverant... Banksektorn är just nu inne i den kanske mest spännande perioden någonsin och nu söker vi dig som vill vara med på vår...

Om tjänsten

Leverantörsansvarig

Banksektorn är just nu inne i den kanske mest spännande perioden någonsin och nu söker vi dig som vill vara med på vår fortsatta digitaliseringsresa som leverantörsansvarig för våra huvudleverantörer inom Bank IT på Länsförsäkringar Bank.  

Bank IT möjliggör affärsnytta och skapar förutsättningar för rätt IT så att trygghet och möjligheter kan uppstå hos länsbolagen och våra kunder, idag och i morgon. Vi förvaltar och genomför utveckling och förändringsarbete på ett kontrollerat sätt med hög kvalitet, styrning och hanterad risk. Inom Bank IT ligger ansvaret för IT-verksamhet som bedrivs inom banken samt den IT-verksamhet som har lagts ut till våra leverantörer.  

Om jobbet 

Som funktionsansvarig för vår leverantörsstyrning kommer du att tillhöra teamet Bankleverans som har det övergripande ansvaret för styrning av våra IT-leverantörer. I ansvaret ingår att upprätthålla och vidareutveckla funktionen och långsiktiga relationer med våra strategiska IT-leverantörer.

Du kommer tillsammans med leveransorganisationen säkra styrningen och uppföljningen av våra huvudleverantörer och sköta samverkansforum på strategisk och taktisk nivå. Du kommer att ha en central roll för att säkerställa att vi har rätt avtal, som stödjer våra målsättningar, och vara ett stöd vid eventuella eskaleringar.  Du kommer även att arbeta nära Inköp och vara drivande vid utvärdering av såväl nya leverantörer som system. I dina arbetsuppgifter ingår även att leda utvärdering av våra samarbeten, följa upp åtgärdsplaner samt sprida information inom organisationen vid t.ex. större avtalsförändringar. Du kommer även att driva utvärdering och mitigering av risker inom processen för leverantörsstyrning.  

Arbetsuppgifter i korthet: 

  • Strategisk och taktisk leverantörsstyrning inklusive riskhantering, bevakning, utvärdering och rapportering 
  • Driva nöjdhetsuppföljning inom organisationen  
  • Följa upp leveranskvalitet och KPI:er  
  • I nära samarbete med affärområdesansvariga säkerställa bästa möjliga leverans och kostnadseffektivitet 
  • Stödja leveransorganisationen med instruktioner och utbildning  
  • Etablera uppföljning och kontrollmekanismer för den operativa styrningen 
  • Prisförhandling, avtalsförhandling och upphandling  
  • Hantera eventuella eskaleringar  
  • Utvärdera och mitigera risker inom processen för leverantörsstyrning. 

Vem är du?  

Som person trivs du med att ha en ledande roll och att alltid sträva efter hög professionalism. Du är självgående och driven, har en god kommunikationsförmåga och har lätt att bygga relationer internt och externt. Du har strategisk höjd i ditt arbetssätt men även förmågan att kunna agera taktiskt och operativt när så krävs. Du arbetar situationsanpassat med olika leverantörer och har förmågan att bygga långsiktiga partnerrelationer med ömsesidiga fördelar utan att förlora affärsmässigheten över tid. För att trivas hos oss är det också viktigt att du är öppen för förändring och vill vidareutvecklas i din roll och i verksamheten.  

Vi söker dig som har: 

  • Erfarenhet som förhandlare och beställare av outsourcingtjänster 
  • Erfarenhet av funktionsupphandling och stora komplexa tjänsteavtal med globala leverantörer  
  • Stor erfarenhet av att arbeta med kommersiella frågeställningar inom tekniskt komplexa områden  
  • Lång erfarenhet av roll som leverantörsansvarig, inköpare eller liknande 
  • Erfarenhet av att ha arbetat i större organisationer och i outsourcad miljö  
  • God kommunikationsförmåga  
  • Förmåga att arbeta strukturerat, analytiskt och med ett starkt driv 
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och i skrift  
  • Akademisk examen såsom civilingenjör eller högskoleexamen inom IT, ekonomi eller juridik 
  • Erfarenhet från IT-verksamhet är starkt meriterande, likaså erfarenhet från bank och finans 

Utbildning och erfarenhet 

Vi söker dig som har relevant akademisk bakgrund och mångårig, dokumenterad erfarenhet av liknande roller. Vi ser också att du har branscherfarenhet från bank. Du behärskar svenska och engelska i tal samt skrift då du har breda kontaktytor i vår organisation och med våra leverantörer.

Mer information och ansökan   

Låter detta intressant? Då vill vi veta mer om dig! Vi arbetar med löpande intervjuer och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag, så tveka inte att söka redan idag. Tjänsten är placerad i Stockholm.

Om oss 

Länsförsäkringar Bank är ett dotterbolag till Länsförsäkringar AB. Inom avdelningen Bank IT ligger ansvaret för bankens IT verksamhet.  Avdelningen bidrar till utveckling och förvaltning av bankens produkter och koncept. Detta innebär att, i samverkan med andra avdelningar, ansvara för att rätt produkter, processer och processtöd levereras i de kanaler och verktyg som länsförsäkringsbolagen och våra kunder använder för banktjänster, försäljning och administration.  

Engagemang, tillit, professionalism och öppenhet är det som driver utveckling hos oss. I vår organisation leder återkoppling och uppföljning av dina prestationer affären framåt. Samma öppenhet som vårt starka varumärke står för strävar vi även efter internt. Mångfald värderas högt i vår verksamhet och vi lägger stort fokus på hälsa för att skapa balans mellan jobb och fritid. 

Publicerad den

30-03-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej