Customer Regulatory Management är en helt nybildad enhet inom affärsområdet Svensk Bankverksamhet (SBV) där ansvaret för kundrelaterade regelverk, bl.a regelverk kopplade till kundkännedom, penningtvätt och terrorismfinansiering (KYC/AML/CTF), ska samlas. Enheten ska ansvara för att driva arbetet med att implementera och operationalisera processer tillsammans med kundenheterna för att möta kraven i de kundrelaterade regelverken. Enheten kommer även koordinera SBV:s arbete mot tillsynsmyndigheter i bl.a. AML/CTF-frågor. Enheten organiseras i fyra enheter varav Regulatory Office är en.
Som Regulatory Specialist inom Regulatory Office kommer du och dina kollegor inom enheten att arbeta med att sätta governance och operating model inom SBV och i förhållande till andra enheter i banken, exv. Anti-Financial Crime Unit och kontorsrörelsen. Enheten koordinerar arbetet inom SBV i förhållande till Finansinspektionen, exempelvis tillsynsaktiviteter, avstämningsskrivelser, informationsbegäran, åtgärdsplaner etc. Vidare är enheten kontaktpunkt för Internrevision, Compliance och Risk med ansvar att följa upp och åtgärda findings inom området. Du och dina kollegor kommer agera centre of excellence i regulatoriska tolkningsfrågor och säkerställa enhetliga tolkningar inom SBV. Ytterligare kundrelaterade regelverk kommer adderas till gruppens ansvarsområde på sikt, exv. MiFID II, IDD, PSD2 och GDPR.
Du rapporertar till chefen för Regulatory Office.
Kompetenser som krävs för att lyckas i rollen:Jag är en positiv energisk person som vädersätter bankens företagskultur, värderingar och som drivs av stora utmaningar och ständig utveckling.
Som jurist har jag 10 års erfarenhet av Legal och Compliance från, bank, värdepappersbolag, fondbolag och försäkringsbolag. I min roll som chef är jag rak och öppen med ett genuint intresse för mina kollegor och deras utveckling.
Jag värdesätter en öppen och prestigelös kultur där vi främjas av teamkänslan med ett lösningsorienterat synsätt, tar egna initiativ och tillsammas hjälper organisationen framåt varje dag. Men viktigast av allt – att vi har kul på jobbet tillsammans!
Vi kan komma att påbörja urvalet under ansökningstiden och välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Inte något för dig? – tipsa en kollega om jobbet!
08-04-2024
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!