Systembolaget stärker nu upp det digitala teamet med en SEO/SEM Specialist, med mål att nå samma höga service i sina digitala kanaler som man redan har i butik. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placerad på Systembolagets huvudkontor i Kungsträdgården, Stockholm.
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck
Vi tar nu nästa steg i utvecklingen av vårt omnikanalerbjudande, vår digitala närvaro och vår onlineverksamhet. Vår målsättning är att vara bäst på service oavsett var kunden väljer att möta oss. Du som kliver ombord får möjlighet att vara med och påverka vår förändringsresa utifrån ditt expertområde och därmed bidra i ett viktigt arbete inom Systembolaget.
I rollen som SEO/SEM specialist är din huvudsakliga uppgift att analysera, granska och föreslå förbättringar till webbplatser för att de på bästa sätt ska vara optimerade mot sökmotorer. Du kommer att arbeta nära det digitala teamet och löpande tillhandahålla rapporter till flertalet intressenter internt. Du kommer att ha många kontaktytor internt för att på bästa sätt kunna möta verksamhetens behov och leverera rapporter till olika intressenter inom organisationen.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att löpande arbeta med de ämnen som är intressanta och relevanta för Systembolaget och analysera kundernas sökbeteenden samt medverka till att optimera webbplatser utefter Googles riktlinjer och relevanta sökfraser. Du kommer även att bistå med SEO-kompetens i projekt och vid utveckling av nya funktioner. En stor del av din tid kommer att läggas på att kontinuerligt analysera trafik och effekter, samt anpassa och finjustera optimeringsinsatser samt att bevaka tjänster kopplade till Systembolagets synlighet på nätet och komma med insikter och rekommendationer för mer relevant synlighet.
Du kommer även att agera bollplank och ge stöd i det redaktionella arbetet avseende arbetsprocess och ranking baserat på sökord och sökvolymer. I rollen ingår att proaktivt utbilda och informera om förändringar i sökbeteende och andra insikter, samt att kontinuerligt rapportera resultat och effekter till beställare och andra intressenter i verksamheten. Du kommer också att medverka i löpande bevakning av utvecklingen inom digital kommunikation och digitala kanaler samt sprida kunskapen internt inom detta område.
Som person är du;
Erfarenheter;
Om din utveckling hos oss
Systembolaget är i ständig utveckling, och det kommer du också att vara om du arbetar hos oss. Till att börja med får alla nyanställda ett gediget introduktionsprogram. Sedan erbjuder vi flera olika möjligheter för att du ska lära dig mer och mer. Varje medarbetare har en egen kompetensutvecklingsplan, och utvecklingssamtal genomförs årligen.
I den här rekryteringen samarbetar vi med TRIB. Vid frågor om rollen är du välkommen att höra av dig till ansvarig Talent Agent, Peter Teigene på Ansökan görs på TRIBs hemsida . Urval sker löpande så skicka in den ansökan så snart som möjligt.
19-03-2024
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!