Inaktiv platsannons

Strategisk Inköpare till ABB i Västerås

Om tjänsten

Kom till ABB och arbeta i ett team som strävar efter att skapa en framtid där innovativa digitala tekniker ger större tillgång till renare energi.

ABB Motors and Generators (Machines) utvecklar, säljer, konstruerar och tillverkar stora motorer och generatorer för olika applikationer. För fyr- och sexpoliga maskiner har vi globalt ansvar inom ABB och levererar till alla världsdelar.

SCM-organisationen ansvarar för att säkerställa tillgänglighet på material, ta fram och driva igenom materialstrategier, leverantörsval, leverantörsklassificeringar, revisioner samt kontraktsförhandlingar. Då varje leverans är kundspecifik kommer du också att vara engagerad i projektspecifika upphandlingar.

Dina ansvarsområden
  • Du kommer att tillhöra SCM-organisationen inom Motors and Generators med placering i Västerås och vara ansvarig för flera materialgrupper med huvuduppgift att säkerställa material till vår produktion, driva förbättringar vad gäller inköpskostnader, kvalitet, leveranssäkerhet och kapacitet. Du utformar och implementerar leverantörsstrategier på både kort och lång sikt med hjälp av marknads-, kostnads- och riskanalyser.
  • Du utvecklar vår befintliga leverantörsbas med fokus på kostnad, kvalitet, ledtider och kapacitet samt vid behov implementerar nya leverantörer.
  • En viktig del av ditt arbete kommer vara att säkerställa att våra leverantörer följer de lagar, regler, standarder, certifikat och direktiv som ABB kräver av sina leverantörer.
  • Som en del i vårt SCM-team arbetar du i nära samarbete med vår kvalitetsavdelning och teknikavdelning.
  • Du ska ha internationella kontakter både internt inom ABB samt med våra leverantörer.
  • Det förekommer resor i samband med leverantörsbesök.
  • Du delar ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar ansvar för dina egna handlingar samtidigt som du känner ansvar för dina kollegor och affärsverksamheten.
Din bakgrund
  • Vi söker dig som drivs av att göra affärer, skapa och behålla långsiktiga relationer och är tydlig i din kommunikation med andra.
  • Som person är du driven, resultatorienterad och kan ta ansvar för att självständigt genomföra dina uppdrag.
  • Andra framgångsfaktorer är erfarenhet av internationellt samarbete, vilket ställer krav på förmågan att kunna hantera multikulturella relationer.
  • Som bas är du utbildad Högskoleingenjör eller ekonom, eller har motsvarande arbetslivserfarenhet. Om du tidigare har erfarenhet från strategiskt inköp är det meriterande.
  • Du talar och skriver engelska obehindrat.

Publicerad den

08-04-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Västerås
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Produktion / Industri
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Västerås | Produktion / Industri | Heltidsjobb (förstajobb)