Inaktiv platsannons

Master thesis: Evaluation of sensor technologies for image based object detection i Järfälla

Om tjänsten

Bakgrund:

Avionics Systems är en verksamhet inom den globala flyg- och säkerhetskoncernen Saab. Vi utvecklar och tillverkar kvalificerad elektronik, programvara och mekanik för flygplan, helikoptrar och andra krävande applikationer. De flesta av våra projekt drivs i en internationell miljö och vi levererar bland annat produkter till två av världens största flygplanstillverkare, Airbus och Boeing.

För att kunna framföra ett flygplan på ett säkert sätt är det viktigt att piloten har en god uppfattning om sin omgivning. Omvärldsuppfattningen baseras dels på information som piloten får genom att visuellt studera sin omgivning, men till stor del även på information som tillhandahålls från olika typer av navigerings-, säkerhets- och beslutsstödsystem. För att minska kollisionsrisken är det viktigt att piloten har tillgång till information om höjden på terräng (exempelvis bergstoppar) och positionen av luft- och markbaserade objekt (exempelvis andra flygplan, broar och byggnader) som befinner sig i flygplanets närhet. Denna typ av information tillhandahålls av ett antal system, såsom exempelvis Automatic Dependent Surveillance – broadcast (ADS-B), Traffic Collision Avoidance System (TCAS) och Terrain Awareness and Warning System (TAWS). Vidareutveckling av dessa system för att förbättra detektionskapacitet, varnings- och beslutsstödförmåga är ett kontinuerligt pågående arbete.     

Examensarbetet går ut på att utvärdera hur data från olika typer av sensorer kan användas för att detektera objekt i flygplanets närhet. Speciellt fokus kommer vara på bildbaserad objektdetektion. Utvärdering av aspekter relaterade till detektionskapacitet i olika väderleks- och ljusförhållanden är en del av arbetet. En annan del av arbetet är att undersöka hur information som erhållits från olika typer av sensorsystem kan integreras för att erhålla en robust objektdetektionskapacitet. Eventuellt kan arbetet även komma att innefatta utveckling av en matematisk modell som simulerar detektionskapaciteten för en eller flera sensortyper. Examensarbetet är en del av att större projekt som syftar till att integrera olika typer av navigerings-, säkerhets- och beslutsstödsystem med syfte att förbättra pilotens omvärldsuppfattning och därigenom minska risken för kollision med såväl terräng som med luft- och markbaserade objekt.

Arbetsbeskrivning:

  • Litteraturstudie av olika sensortyper som kan användas för objektdetektion
  • Evaluering av detektionskapacitet i olika väderleks- och ljusförhållanden
  • Evaluering av hur data från olika typer av sensorer kan kombineras för att erhålla en robust detektionskapacitet
  • Utveckling av en matematisk modell för simulering av detektionskapaciteten för en eller flera sensortyper (denna uppgift är önskvärd men inte nödvändigtvis obligatoriskt)
  • Egna förslag kring ämnet

Kvalifikationer:

Vi söker dig som:

  • studerar till civilingenjör inom teknisk fysik, datateknik, elektroteknik, Aerospace Engineering eller liknande
  • har ett intresse av att arbeta med datorseende och, förhoppningsvis, matematisk modellering

Omfattning

1 - 2 personer.

Examensarbetet är tänkt för Masternivå (30hp) 
 

Start
Januari 2020 eller enligt överenskommelse.

Placeringsort Järfälla.
 

För mer information kontakta:

Mikaela Lokatt,

Per-Olof Jacobson,

Publicerad den

26-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Järfälla
Typ av kontrakt
Examensarbete
Typ av jobb
Civilingenjör / Arkitekt
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej