30 hp - Kartläggning av manuella arbetsuppgifter relaterat till tunga fordon idag och i framtiden i Sodertalje
Om tjänsten
Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.
Bakgrund
I takt med att ökad fordonsautomation och ökad internationell förarbrist skapar ett starkt affärsincitament för att automatisera så mycket av transportflödet som möjligt, är det viktigt att förstå vilka faktiska humana sysslor som idag omger tunga fordon;
- Vilken roll spelar humanutförda manuella sysslor för transportflödet idag?
- Vilka humanutförda sysslor och bör inte automatiseras pga yrkesrelevanta eller säkerhetsmässiga effekter?
- Vilka av dessa sysslor kan och bör automatiseras baserat på tekniska möjligheter och alternativa kostnader?
- Vilken systemeffekt har dessa humansysslor på samhället (tillför de relevanta sociala möten, transportens ansvarskedja, samhällets trygghetskänsla)?
Utvecklingen av de automatiserade fordonen väntas i längre perspektiv, få positiva effekter på såväl transportkostnad, kapacitet, effektivitet och säkerhet, men kommer länge bygga på ett turtagande samspel mellan människa och maskin, för att överbrygga tekniska problem som uppstår vid tidig automation.
Ytterligare finns mycket litet forskning kring den roll människliga sysslor spelar för transportsystemet; dels av yrkeskritiska skäl (brandman), som av trygghetsskapande skäl (busschaufför) eller på grund av utformningen av dagens transportsystem (nyckelbehörighet, trånga trappor för sista-meter-leverans).
Scanias mål med examensarbetet
Som en framtidsorienterad transportleverantör med fokus på att erbjuda långsiktigt hållbara lösningar, vill Scania med detta examensarbete;
- Skapa ökad insikt kring dagens manuellt utförda sysslor via systematisk kartläggning av ett rimligt antal olika tunga fordons-applikationers arbetsrutiner (primärt via interna intervjuer av applikations-specialister, säljare och förare)
- Visualisera en modell för vilka olika typiska roller dessa manuella sysslor utgör (vilket skulle kunna vara tex: sociala, yrkeskritiska, kostnadseffektiva, jobb-motiverande, fordons-diagnostiserande, teknik-överbryggande?)
- Förstå vilka av dessa roller som primärt kan ersättas, förbättras eller bytas ut mha teknik, out-sourcing till mottagare/ passagerare/ transportkund, samt, vilka som bör bestå även i ett framtida transportsystem för att motivera hållbarhet (social såväl som miljömässig).
Vid frågor kontakta handledare Linda Meiby, Research Office (YRR) 08-553 671 53 eller 0736-685514.
- Title: 30 hp - Kartläggning av manuella arbetsuppgifter relaterat till tunga fordon idag och i framtiden
- Business area: Research and Development
- Country: Sweden
- City: Sodertalje
- Last application date: 2020-01-31
- Job Id: 20194665
Publicerad den
18-08-2025
Extra information
- Status
- Stängd
- Ort
- Sodertalje
- Typ av kontrakt
- Heltidsjobb (förstajobb)
- Typ av jobb
- Kontor / Administration , Civilingenjör / Arkitekt, IT
- Körkort önskas
- Nej
- Tillgång till bil önskas
- Nej
- Personligt brev krävs
- Nej
Få liknande jobberbjudanden via mail
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!