Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2018 levererade vi 88 000 lastbilar, 8 500 bussar samt 12 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 137 miljarder kronor, varav cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 52 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON SE. För mer information besök: www.scania.com.
Scania Sverige AB är ett bolag inom Scaniakoncernen, och distributör för Scanias produkter och tjänster på den svenska marknaden. Scania Sverige ansvarar för ett brett produkt- och tjänsteutbud inklusive försäljning och service via ett återförsäljarnät med 90-talet Scaniaanläggningar och 2 000 medarbetare, varav drygt 600 personer i den egna återförsäljarverksamheten i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Huvudkontoret ligger i Stockholm, Kungens Kurva. 2019 registrerade Scania Sverige 6 652 tunga fordon samt 146 Scaniabussar och blev med det marknadsledare på den svenska marknaden med 44,2%.
Våra kunder fortsätter utvecklas och växa i både storlek och komplexitet. Vi har redan förstärkt vårt KAM-team på försäljnings sidan för att ännu bättre kunna möta våra kunders förväntan på helhetslösningar. Nu ser vi ett ökat behov, att även på servicemarknad, arbeta än mer proaktivt och systematiskt tillsammans med våra centralkunder. Vi utökar nu därför KAM-strukturen på Servicemarknad med ytterligare en roll.
Dina arbetsuppgifter:
I rollen som KAM Servicemarknad är du ansvarig för koordinering av service aktiviteter kopplade till våra centralkunder inom Scania Sverige. Det innebär bl a utveckling och implementering av servicemarknadsplaner, leda och följa upp KAM-teams för att tillsammans uppnå satta mål, säkra lönsamhet och en hållbar affär.
Du är även ansvarig för helhetslösningar i samverkan med KAM Sälj gentemot våra centralkunder och i det ansvaret ingår affärsansvaret för servicemarknad.. Att utveckla metoder, kundrelationer och vårda samt säkra Scanias varumärke ingår som en naturlig del i dina uppgifter.
I KAM-rollen har du daglig kontakt med ett antal utvalda kunder och i den dialogen ingår att följa upp överenskomna målsättningar samt prestanda. Självklart är du aktiv i att identifiera och sälja in nya affärsmöjligheter. Du bidrar även i arbetet kring Marknads- och Affärsplan. Du arbetar tvärfunktionellt och har en tät dialog med våra återförsäljare för att säkra leverans av överenskomna lösningar.
Din profil:
Vi vill att du har en akademisk utbildning inom t.ex Business, management, sälj eller att du har flerårig arbetslivserfarenhet av liknande tjänster. För att lyckas i rollen bör du ha erfarenhet av strategisk samordning och försäljnings- /serviceaktiviteter kopplade till serviceaffären. Har du tidigare arbetat med utveckling och implementering av försäljnings- och serviceplaner ser vi det som mycket meriterande.
Du trivs i en roll med många kontaktytor och där nätverkande är en viktig del av ditt arbete. Du har lätt för att skapa, behålla och utveckla nya relationer. Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse.
Du talar och skriver obehindrat både på svenska och engelska. B-behörighet är ett krav.
Vi erbjuder
Trivsam arbetsmiljö och ett team av kompetenta och trevliga arbetskamrater som hjälper dig att växa med uppgifterna.
En personlig utvecklingsplan med såväl praktiska som teoretiska utvecklingssteg samt möjlighet till vidareutveckling inom Scaniaorganisationen.
Tjänsten är på heltid med placering i Stockholms regionen och vi välkomnar både kvinnliga och manliga sökanden.
Ytterligare information
Välkommen att kontakta Jon Segersten, Servicemarknadsdirektör, tfn 010-706 62 49
28-05-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!