Inaktiv platsannons

Data analytiker till Åhléns i Stockholm

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 57 varuhus i Sverige och e-handel via åhlens.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och varje år tar våra 3 000 skickliga medarbetare emot ca 80 miljoner besök. Åhléns Outlet är ett dotterbolag. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB.

Om tjänsten

  • Ansök senast: 4 april 2021
  • Stockholm
Arbetsuppgifter

Nu stärker vi upp Åhlens nya Growth team med en data analytiker. Teamet, som är en del av Åhléns E-handelsavdelning, har som uppdrag driva affärsutveckling för förbättrad kundupplevelse i samtliga kanaler. Åhléns har en hög ambition att utvecklas inom analytics och att skapa en kundinsiktsdriven organisation där beslut baseras på data.

Vi erbjuder dig

Rollen som data analytiker innebär att du ansvarar för analyser kring kundbeteenden i våra digitala kanaler som leder till bättre insikt och smidigare köpupplevelse. Du kommer att jobba tätt ihop med vårt produktteam med UX/UI i fokus. Du kommer tillsammans med dina kollegor inom Growth vara nyckelspelare i vårt fortsatta arbete kring ökad förståelse för olika kundgruppers behov, beteende, attityder. Du bidrar också i arbetet med att förflytta Åhléns till att bli ett insiktsdrivet företag.

I rollen ingår även att:

  • Löpande följa kundresor i våra digitala kanaler för att optimera köpflöden
  • Analysera statistik i främst Google Analytics 360, men också i andra verktyg såsom Hotjar  
  • Ansvara för implementationen av tracking i Google Tag Manager
  • Vara en nyckelroll i arbetet med A/B-tester med stort inflytande kring att forma arbetsprocesser tillsammans med teamet
  • Ta fram databaserade underlag och uppföljning vid kampanjer
  • Omvandla datainsamling och analys av hög kvalitet till relevanta kundinsikter
  • Utveckla, kommunicera KPI-rapporter och analyser inklusive sammanslagning av data från olika analyssystem
Kvalifikationer

Mer om dig:

Du trivs i en teknisk miljö och är en van kravställare mot utvecklarorganisationen. Du brinner för e-handel och följer konstant utveckling kring konverteringsoptimering och hur vi som online retailer kan optimera kundresan. Du är kommunikativ och van att kommunicera dina insikter till övriga intressenter inom organisationen.

Vi ser gärna att du har jobbat med något visualiseringsverktyg som Data Studio, Power BI eller motsvarande. Har du intresse eller kunskap av BigQuery, SQL eller Machine Learning ser vi det som ett stort plus.

Rekryteringsprocessen kan komma att ske löpande, skicka in din ansökan redan idag!

Vi välkomnar alla och värdesätter mångfald; våra medarbetare är alla unika och vi behandlar var och en som individer. Vi är engagerade, ger allt på jobbet och värdesätter att ha balans i livet. Med det hälsar vi dig välkommen till Åhléns!

Publicerad den

15-04-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av jobb
Detaljhandel
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej