Inaktiv platsannons

Digital Analyst Lead i Göteborg

Om tjänsten

Digital Analyst Lead

Från hjärtat av Göteborg erbjuder Svenska Mässan Gothia Towers allt från stora mässor och event till oförglömliga hotell- och restaurangupplevelser. Vår verksamhet innefattar många starka varumärken som tillsammans skapar en unik och attraktiv mötesplats där vi varje år välkomnar nästan två miljoner besökare. Som medarbetare hos oss jobbar du tillsammans med ett stort, engagerat och sammansvetsat gäng och är med och utvecklar vår verksamhet, både nu och för framtiden.

Vi befinner oss i en spännande fas där hela organisationen vässas mot framtidens utmaningar. Just nu bygger vi upp en ny avdelning där fokus ligger på kundupplevelsen och digital analys. Vi söker därför en Digital Analyst Lead som brinner för kundupplevelsen och den digitala marknadsföringen precis som vi gör.

Som Digital Analytiker kommer du att arbeta både strategiskt och operativt med att utveckla våra affärer och att skapa rätt förutsättningar för ett data- och insiktsdrivet arbetssätt. Du kommer att sätta upp vår spårning och mätning så att dina analyser är baserade på korrekta och validerade data. Du kommer att jobba med KPI-utveckling, mätstrategier, implementationer, rapportering och visualisering samt analyser av besökarbeteenden, konvertering, marknadskampanjer med mera för några av Sveriges mest spännande varumärken såsom Gothia Towers, Upper House och Bokmässan. Då detta är en helt ny roll inom bolaget kommer du ha stor påverkan på hur vi formar rollen och avdelningen gällande strategier, spårning/mätning, verktyg, arbetssätt och processer runt analys och affärsinsikter.

Arbetsuppgifter

I rollen ingår bland annat följande uppgifter:

  • Du kommer sätta upp spårning och mätning av alla våra digitala touchpoints samt säkerställa korrekt spårning av vår marknadsföring och försäljning.
  • Du kommer tillsammans med andra interna avdelningar arbeta fram KPI:er, mätstrategier, rapporteringsstrukturer samt visualisering.
  • Du kommer arbeta med att visualisera och presentera analyser och insikter för organisationen.
  • Analys av vår marknadsföring, digitala försäljning samt alla digitala kundinteraktioner så vi maximerar kundupplevelsen.

För att lyckas i rollen bör du gilla följande stycke.

Du är analytiskt/matematiskt lagd och ser data/fakta som ett självklart underlag för alla initiativ. Vi hoppas även att du är nyfiken, kommunikativ och har hög energi. Du har inga problem med att presentera insikter och utbilda andra delar inom organisationen. Du är van att implementera spårning och mätning via Tag Manager etc.

Erfarenheter:

  • Gärna mer än 3 års erfarenheter från att ha arbetat i liknande roll med flertalet kunduppdrag över en längre tid
  • Mycket goda kunskaper av Googles produkter (Google Analytics, Google Tag Manager, GSC)
  • Trygg i att skapa dashboards i Google Data Studio, Klipfolio, Microsoft Power BI etc
  • Goda kunskaper av SQL, Google BigQuery.
  • Goda kunskaper inom digital marknadsföring.
  • Van vid att ta fram och kommunicera mål och utfall för en organisation (KPI-strategi)
  • Du har högskoleutbildning eller motsvarande inom relevant område

Om dig

  • Lätt för att samarbeta, både med kunder och i team
  • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
  • Du är van att arbeta med KPI.er och OKR för att styra en organisation.
  • Du älskar att lära dig saker och gräva ner dig i information, data och funktioner
  • Du har tillsammans med en hög analytisk förmåga även en god förståelse inom försäljning och marknadsföring.

Vill du bli en av oss?

Tycker du att det vi beskrivit verkar spännande och passar för dig? Har du dessutom flera års erfarenhet av liknande uppdrag så vill vi gärna träffa dig!

Publicerad den

16-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Göteborg
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Restaurang
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Göteborg | Restaurang | Heltidsjobb (förstajobb)