Liseberg är en av Nordens ledande turistattraktioner med 3,2 miljoner gäster årligen. Verksamheten består av nöjespark, restauranger, teatrar och boende, och sysselsätter drygt 350 årsanställda och ca 2300 säsongsanställda. Liseberg omsätter årligen ca 1,2 miljard kronor och ingår i koncernen Stadshus som är helägt av Göteborgs Stad.
Beskrivning
På Lisebergs marknadsavdelning är vi medarbetare som planerar, producerar och genomför kommunikationsinsatser i egna, förtjänade och köpta kanaler. Mycket av kommunikationsinsatserna utvecklas och produceras i egen regi, men också med hjälp av externa byråer. Vårt uppdrag är att med utgångspunkt i Lisebergs styrdokument, varumärkesplattform och insikter om våra gäster stärka varumärket Liseberg och skapa marknadskommunikation som både bygger starka relationer och ökar försäljningen.
Marknadsavdelningen består av ett Inhousebyrå-team, ateljé, produktionsledare, projektledare, PR- och Sociala Medier-ansvariga. Ett kompetent lag av olika specialister som arbetar med alla delar av kommunikationen längs gästresan och i alla kanaler mot en bredd av målgrupper och marknader. Vi arbetar med hela verksamhetens erbjudande från parken och dess olika upplevelser, mat & dryck, boende, scenupplevelser och säsongerna Sommar, Halloween och Jul på Liseberg. Snart står också ett nytt tematiserat hotell klart, Liseberg Grand Curiosa Hotel och strax därefter vattenvärlden Liseberg Oceana, som tillsammans med nöjesparken kommer att skapa en helt ny plattform för våra gäster, varumärket Liseberg och för nya besöksanledningar till staden Göteborg.
Arbetsuppgifter
Som projektledare på marknadsavdelningen har du ansvar för att driva arbetet med marknads- och kommunikationsinsatser med utgångspunkt i några dedikerade områden ur verksamhetens olika erbjudanden. Ansvaret för olika årligen återkommande kommunikationsinsatser för Lisebergs gästverksamheter är fördelat mellan marknadsavdelningens projektledare. Specifikt för den här projektledartjänsten är som utgångspunkt att arbeta med kommunikationsinsatser för Lisebergs erbjudanden inom mat, dryck och underhållningsområden såsom restauranger, barer, Live-konserter, event, teatrar och spel. Tilldelning av ansvarsområden kan utvecklas och justeras med tiden vilket kan innebära att uppdraget på sikt även kan innefatta kommunikationsinsatser för andra delar av Lisebergs gästverksamhet.
Du leder arbetet i respektive projekt från problemformulering och analys till utveckling, genomförande och uppföljning. Arbetet sker i tätt samarbete och öppen dialog med olika roller internt och externt (samarbetspartners, kommunikations- och mediebyråer, etc.). Med kunskaper inom marknadsföring och relaterade ämnen (t ex kommunikation, medieplanering, marknadsundersökningar, konsumentbeteende, marknadsanalyser) driver du dessa marknadsinsatser självständigt i projekt gentemot olika intressenter. Även om du dagligen samarbetar med kreatörer både i vårt inhousebyrå-team och hos våra byråer har du också ett visst kommunikatörsansvar som innebär att du själv kan ta beslut vid val mellan olika budskap och kommunikationslösningar, och i vissa fall också själv formulera budskap och föreslå enklare kreativa lösningar.
Du rapporterar till marknadschef och jobbar i team både internt och mot extern reklam- och mediebyrå. I de olika projekten du driver har du kontakt med Lisebergs olika affärsområden och funktioner och tar ett proaktivt ansvar för dessa med hänsyn till kommunikationsutveckling.
Kvalifikationer:
Utbildning, kvalifikationer och erfarenhet:
Personliga egenskaper:
Förutom att dela Lisebergs värdegrund (glädje, säkerhet, omtanke, kvalitet och kreativitet) bör följande egenskaper finnas hos dig:
24-03-2024
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!