Inaktiv platsannons

Incident Manager i Malmö, Göteborg, Stockholm, Luleå, Piteå

Om tjänsten

Just nu söker vi på Atea Managed Services (AMS) en ny kollega som vill jobba som processledare. Du kan arbeta från något av våra kontor i Malmö, Göteborg, Stockholm, Luleå eller Piteå. Du kommer jobba i ett team med erfarna processledare fylld med positiv energi, som verkligen brinner för det som de gör. 

Vi erbjuder dig en arbetsplats som präglas av medarbetare som brinner för att bygga Sverige med IT, medarbetare som tar personligt ansvar och sätter laget före jaget. Vi kallar oss stolt för landslaget i informationsteknologi.

Din roll i laget

Just nu söker vi en Incident Manager till vårt team. Rollen som processledare med inriktning Incident Management innebär att du har ett helhetsansvar för att driva och följa upp arbetet inom din process. Du leder hanteringen av kritiska incidenter, så kallade major incidents, när de uppstår och känner dig bekväm med att leda en task force såväl som att jobba fram material för uppföljning och trendanalyser. Samordna och skicka ut relevant information till olika intressenter ingår också.

I samråd med andra processägare ansvarar du även för att driva förbättringsarbete som berör hela verksamheten. Du kommer i din roll att samverka med kollegor inom hela Atea-koncernen och dina närmaste processkollegor finns representerade i alla de nordiska länderna.

Det dagliga arbetet kan se lite olika ut men så här kan en vecka som Incident manager se ut:

  • Måndag: Du börjar veckan med att vara Incident Manager. Du loggar in på morgonen och får en överlämning från servicedesken om att helgens patchfönster gått som planerat. Strax därefter ringer det på IM telefonen. Det är servicedesken som ringer om en prio incident som handlar om att de affärskritiska systemen hos kunden inte går att starta. Genast går incidenthanteringen igång och du samlar in de resurser som du behöver för att lösa incidenten. Det kan vara ett nätverksfel eller så var det patchningen som inte fungerade. Med input från de tekniska resurserna ges kunden löpande information om status och incidenten löses så att kunden kan återgå till normal drift.
  • Tisdag: Idag startar dagen med att du förbereder dig för Daily Service Review – vilka ärenden behöver få extra fokus idag? Sedan skall gårdagens incident sammanfattas och lämnas över för att hanteras som ett problem och orsaksutredas. Kundmöte med genomgång av processerna ingår också i dagens arbete. Däremellan ser du över läget i teknikerteamens köer – är det något som behöver puttas extra på för att bli löst? Behöver ytterligare tekniker involveras för att komma vidare?
  • Onsdag: Möte med dina globala processkollegor hur vi ska stärka arbetet i att jobba likartat inom hela organisationen. Inför detta har du kollat på siffrorna från den senaste tiden – det är skönt att se att volymen för allvarliga incidenter ligger kvar på samma nivå, men tyvärr ökar volymen på lägre prioriteter. Det behöver tittas djupare på, för att se vad det kommer sig.
  • Torsdag: Idag är du Incident Manager igen men inga högprioriterade incidenter, så fokus ligger på uppföljning av KPI:er och se till att eventuella incidentrapporter kommer till kund. Avstämningsmöte med SDM gällande incidenter och problems. En stund detektivarbete runt den ökande volymen av incidenter leder fram till att ett problem behöver skapas.
  • Fredag: Avrundar veckan med fokus på incidenter som varit öppna länge och planering inför nästa vecka. Då väntar utbildning av ett gäng med nyanställda tekniker från hela landet i incidentarbete och lite tips och trix i ServiceNow. Avslutar eftermiddagen med en fika i teamet.

Vad söker vi hos dig?

I rollen som Incident Manager på Atea söker vi dig som känner dig hemma både teoretiskt och praktiskt inom ITIL processerna men framför allt Incident Management, eller så kan du har arbetat några år inom servicedesk och känner dig redo att ta ett större ansvar inom processarbetet.

Dina personliga egenskaper är avgörande för att lyckas i rollen och trivas hos oss. Som processledare ser vi att du är en person som tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar ditt arbete självständigt och hela tiden vill lite mer. Du arbetar med kvalité och kommer med förslag på förbättringar. Verka i en operativ miljö med korta ledtider, många kontaktytor och snabba beslut är något som triggar dig lite extra.

Detta är rollen för dig som gillar att koordinera, facilitera och kan hålla hjärtat varmt men huvudet kallt även när tempot är högt.

Vi älskar att jobba med förbättringsaktiviteter och vill gärna att du bidrar med dina kunskaper och erfarenheter som kan göra vår vardag ännu bättre för oss och våra kunder.

För att lyckas i tjänsten som Incident Manager bör du ha:

  • Erfarenhet av att jobba i en operativ roll med stundtals högt temp
  • Praktisk erfarenhet av att jobba med ITIL processerna
  • God vana av att jobba i ärendehanteringssystem, gärna ServiceNow eller liknande ITSM-verktyg
  • Svenska och engelska i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av LEAN samt om du har tidigare arbetat som processledare eller processägare. Meriterande är även om du har certifiering i ITIL Foundation v3 eller 4.

Vårt erbjudande till dig 

Hos oss får du vara med att bidra till ett smartare, effektivare och mer hållbart samhälle. Med fokus på utveckling, laganda och personligt ansvarstagande ser vi till att göra skillnad. Vi uppmuntrar och stöttar varandra, och tar vara på våra individuella förmågor, perspektiv och erfarenheter. Det är därför du är viktig för oss. För att du är du, för att du är nyfiken och för att du vill växa professionellt – och som människa. Tillsammans skapar vi laget som bygger Sverige med it.

Några ord från Camilla, teamets ledare:

Jag heter Camilla och leder ett gäng fantastiska Incident Managers inom Atea Managed Services. I vårt team hjälper vi Atea Operations att leverera det värde som kunden förväntas få inom ramen för avtalen, genom tydliga processer och processflöden. Vi jobbar i en global funktion som spindeln i nätet och har daglig kontakt med såväl interna specialister som kundansvariga. Med mig som chef får du utrymme och tillit att driva aktiviteter, komma med idéer och fatta beslut. Jag tror på inkludering, medledarskap och ett coachande förhållningssätt.

Kontakta oss

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Camilla Lohav, Manager Global Incident Mgmt team, via    alternativt telefonnummer 0708-94 99 19. Vi hanterar ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Vänligen notera att den här rekryteringsprocessen hanteras av oss på Atea och vi undanber oss därför alla samtal och eventuella förslag från rekryterings- och bemanningsföretag.

Atea vill vara The Place To Be och därför värdesätter vi de kvalitéer som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Som ett kvalitativt led i vårt sedvanliga rekryteringsarbete genomgår våra slutkandidater en bakgrundskontroll, detta för att öka kännedomen om våra framtida medarbetare.

Varmt välkommen med din ansökan!

#LI-HYBRID

 

Publicerad den

22-04-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
Malmö, Göteborg, Stockholm, Luleå, Piteå
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

IT | Heltidsjobb (förstajobb)