Inaktiv platsannons

BIM- och informationssamordnare till Kalmar

Sweco är ett ledande samhällsbyggföretag som funnits i 24 år. Konsultföretaget är etablerade i Sverige och runt om i Europa, med 17 500 anställda.

Om tjänsten

Vill du jobba med BIM och informationssamordning i stora byggprojekt eller vill du hellre stötta beställare med kravställning? Hos oss finns det en stor variation på uppdrag och vi arbetar inom många spännande områden!

Vilka är vi och vad gör vi?
Vi ett härligt team på några teknikintresserade personer på Kalmarkontoret och vi utgör tillsammans med våra 340 kollegor landet över Digital Services som är en del utav Sweco. Vi är BIM-experter, digitaliseringsledare, data- och informationssamordnare, geodataexperter, FME-experter, systemutvecklare, IT-säkerhetsspecialister, IT projektledare och andra tekniska specialister och ledare. Vi arbetar med den senaste tekniken på marknaden och utvecklar tillsammans samhället mer hållbart och smartare. Vi hjälper bland annat våra kunder med deras digitala utveckling genom att ta fram strategier och arbetssätt för deras digitala projekthantering.

Digital Services är 1 utav Swecos 6 divisioner och Sweco finns på 50 platser i Sverige. På varje kontor är målet att alla divisioner ska finnas representerande och vi finns även i flera länder vilket bidrar till ett stort internt kunskapsutbyte. Varje kontor har sin unika tillhörighet, med frukostar, aktiviteter, AW:s och andra roliga saker för att lära känna varandra bättre och för att ha roligt tillsammans på jobbet. Kalmarkontoret ligger centralt placerat och vi är kollegor som arbetar här från alla divisioner med olika kompetenser och erfarenheter.

Sweco är en flexibel arbetsplats och vi lägger stor vikt vid att våra medarbetare trivs hos oss. Som företag arbetar vi aktivt med hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Det betyder bland annat att vi arbetar enligt FN:s hållbarhetsmål, att vi finns med på den gröna listan över jämställda börsbolag och att vi rekryterar kompetensbaserat

Vill du veta mer om vilka vi är se vår film

Din framtida roll
Inom BIM arbetar vi ofta med samordning av projekt i varierande storlek inom infrastruktur eller bygg. Rollen innebär ofta att stötta en grupp kollegor med dokumentation, projektupplägg BIM, 3D-Samgranskning, kollisionskontroller, mängdning mm. Vanliga programvaror är Revit, AutoCAD, Solibri, Navisworks, Infraworks, Bluebeam, samt dokumenthanteringssystem såsom Projectwise, Chaos, Sharepoint mm. I rollen stöttar du även projekt med kvalitetssäkring, genom att tillämpa överenskomna arbetssätt samt sträva efter ständig förbättring och effektivisering. Du stöttar projektledaren med de digitala delarna av projektet och ser till att projektgruppen följer beställarens krav och förväntningar kring digitala leveranser. Du följer utsatt tidplan samt planerar och strukturerar leveranser.

Som BIM- och informationssamordnare arbetar du i bygg- och infrastrukturprojekt antingen i Swecos egna projekteringsuppdrag eller i beställarorganisationer som expertstöd, du kan också arbeta med förvaltande organisationer med deras processer, information och handlingar. Vi arbetar allt från att definiera processer och systemstöd för projektstyrning till Informations- och BIM-samordning.

Exempel på roller:

  • BIM-strateg
  • BIM-samordnare
  • Informationssamordnare

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Ta fram krav för hantering av digital information
    (tex modellfiler, ritningar och textdokument)
  • Ta fram och tillämpa rutiner för leveranser och kvalitetssäkring
  • BIM-samordning med kollisionskontroller
  • Administrera system för dokumenthantering och ärenden
  • Utbilda och implementera gemensamma arbetssätt


Dina erfarenheter och kunskaper
Vi söker i första hand dig som innehaft någon roll som BIM-samordnare eller Informationssamordnare och som har förståelse vad det finns för verktyg och möjligheter. Vi tror att du har följande;

  • Minst två års erfarenhet från BIM- och informationssamordning i motsvarande eller liknande roll alternativt så har du jobbat med projektering, produktion eller förvaltning och vill gå mer mot samordning
  • En teknisk kompetens gällande CAD-/BIM-programvaror och/eller erfarenhet från informationsflöden och processer inom bygg- och anläggningsbranschen
  • Kunskaper i svenska och engelska så att du kan göra dig förstådd


Meriterande
Det är meriterande, men inte ett krav, om du har;

  • Relevant utbildning för rollen
  • Kunskap kring plattformar för samarbete med entreprenör såsom exempelvis; Dalux, StreamBIM, BlueBeam, Trimble Connect
  • Kunskap i att skriva styrande dokument för VDC/BIM/CAD/Dokumenthantering/Digitalisering
  • Kompetens inom IT-verktyg som till exempel Revit, AutoCAD, Navisworks, Solibri
  • Förståelse för alla faser av samhällsbyggnadsprocessen för att hjälpa kunden att utveckla, utreda, förädla, bygga nytt eller bygga om en byggnad, fastighet och väg/järnväg.
  • Kunskap i systemstöd för hantering av dokument och filer som till exempel SharePoint, Byggnet, BIM360, ProjectWise, Chaos
  • Kunskap om FME
  • Programmering
  • Erfarenheter och förståelse för konsultrollen
  • Erfarenhet av att leda andra


Vem är du?

Som person behöver du kunna se både detaljer och helheten samt kunna planera, strukturera och effektivisera arbetet med hjälp av processer och IT verktyg. Du behöver också vara engagerad, kommunikativ och uppskatta att samarbeta med kollegor och kunder.  

Ansökan
Vi går igenom ansökningarna löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Vi återkopplar till samtliga sökande efter avslutad rekryteringsprocess.

Publicerad den

29-02-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Kalmar
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej