Inaktiv platsannons

Liseberg söker Specialist Marketing Automation & Digital Signage i Göteborg

Om tjänsten

Liseberg söker Specialist Marketing Automation & Digital Signage
Liseberg AB

Liseberg är en av Sveriges mest efterlängtade destinationer. Varje år tar sig 3,2 miljoner människor hit för att skratta, hisna, mysa och vara tillsammans med människor de tycker om.

Idag består verksamheten av nöjespark, restauranger, teatrar, hotell och andra boendeanläggningar, och sysselsätter omkring 500 årsanställda och 2500 säsongsanställda. I år öppnar vi ett tematiserat hotell och nästa år en vattenvärld - de största satsningarna under vår 100 år långa historia. Vill du vara med och forma morgondagens Lisebergsupplevelse? Nu söker vi en Innehållsansvarig webb och app till Lisebergs marknadsavdelning.

Beskrivning
Marknadsavdelningen är en del av Lisebergs kommersiella funktion bestående av avdelningarna Försäljning, Marknad och Digital gästresa. Funktionen arbetar med alla instrument för att stärka varumärke, kommunicera mot alla målgrupper längs hela gästresan, driva försäljning och skapa digitala upplevelser.

Marknadsavdelningen ansvarar för att få våra besökare att längta hit. Det gör vi genom att  planera, producera och genomföra kommunikationsinsatser i en stor mängd olika kanaler. Vårt uppdrag är att utifrån Lisebergs varumärkesplattform och insikter om våra gäster stärka varumärket Liseberg lokalt, regionalt, nationellt och internationellt och skapa kommunikation som både bygger starka relationer och ökar försäljningen.

Inom avdelningen finns ett kreativt inhousebyrå-team med tillhörande ateljé, projektledare, CRM-ansvarig och ett content-team med ansvar för innehåll i Lisebergs egna digitala och förtjänade kanaler. Vi arbetar med hela verksamhetens erbjudande och dess olika upplevelser, mat & dryck, boende, scenupplevelser och säsongerna Sommar, Halloween och Jul på Liseberg. Nu öppnar Liseberg Grand Curiosa Hotel och nästa år öppnar vattenvärlden Liseberg Oceana, som tillsammans med nöjesparken kommer att skapa en helt ny destination för våra gäster och skapa ännu fler anledningar till att besöka Göteborg. För att hantera hela marknadsuppdraget för den nya destination som växer fram så behöver vi fler.

Arbetsuppgifter
Som Specialist Marketing Automation & Digital Signage ansvarar du för kanalerna Epost, SMS, pushnotiser samt Lisebergs egna digitala skärmar och arbetar operativt med att förvalta dessa kanaler, i linje med rådande marknadsplaner, kommunikationsplaner och strategier. Du bygger, konfigurerar och testar kampanjer, skapar målgruppsselektioner och utför förvaltning och optimering av rullande kampanjer och personaliserade aktiviteter. Du skapar både manuella och automatiserade gästdialogsflöden till befintliga och nya gäster, publicerar och följer upp innehåll för dessa kanaler.

Innehållet skapas delvis av andra medarbetare inom marknadsavdelningen och av externa leverantörer, men du kommer också i viss mån på egen hand utveckla kommunikationsinnehåll för kanalerna i enlighet med Lisebergs tonalitet och uttryck.

Du arbetar aktivt för att utveckla och förbättra automatiserad och schemalagd kommunikation via dessa kanaler i samråd med andra medarbetare inom avdelningen. Du är delaktig i utveckling av kanalstrategier och följer upp mål och KPI´er som bygger upp mot Lisebergs planer och mål.

Arbetet sker i dialog med olika roller internt och externt, och i nära samarbete med CRM-ansvarig som har det strategiska ansvaret för CRM och är produktägare av Lisebergs Marketing Automation-system. Du rapporterar till marknadschef och tillhör marknadsavdelningens content team.

Kvalifikationer
Utbildning, kvalifikationer och erfarenhet:

  • Utmärkt skriftlig och muntlig kommunikationsförmåga på svenska och engelska.
  • Utbildning inom området (kan kompenseras av arbetslivserfarenhet samt dokumenterade resultat).
  • Erfarenhet av att ha arbetat med CRM, marketing automation / datadriven automatiserad marknadsföring.
  • Hög förståelse för kundanpassad digital kommunikation i olika kanaler längs kundresan.
  • Erfarenhet av digitala verktyg för automatiserad marknadsföring såsom Apsis ONE, Hubspot, Adobe eller liknande.
  • Erfarenhet av digitala verktyg för digital signage såsom Grassfish IXM eller liknande.
  • Dokumenterad och relevant erfarenhet av att arbeta i det digitala kommunikationslandskapet.
  • Kunskap om GDPR för att korrekt behandla kunders personuppgifter för ändamålen marknadsföring, segmentering och analys.
  • Vana att jobba tvärfunktionellt och hantera komplexa projekt som stundtals drivs i ett högt tempo. 
  • Erfarenhet av teamarbete i en dynamisk projektorganisation.
  • Intresse för reklam och kommunikation och en viss känsla för budskap och visuellt utryck.

Personliga egenskaper
Förutom att dela Lisebergs värdegrund (glädje, säkerhet, omtanke, kvalitet och kreativitet) bör följande egenskaper finnas hos dig:

  • Utmärkta samarbets- och teamegenskaper.
  • Initiativförmåga och engagemang.
  • Aktiv, drivande och ansvarstagande för att lösa arbetsuppgifter.
  • Positiv grundinställning och en lösningsfokuserad ”do ́er”.
  • Strukturerad och målmedveten.
  • Analytisk och van vid datadrivna beslut.
  • Förmåga att tänka kreativt och innovativt.
  • Förmåga att kommunicera med andra, oavsett om det är analytiker, marknadsförare eller IT-utvecklare.
  • Öga för detaljer, kvalitetsmedveten och kompromisslös, men pragmatisk när det behövs.
  • Fokuserad och en naturlig förmåga att hantera press och multipla uppgifter.

Publicerad den

09-07-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
Göteborg
Typ av jobb
Promotion / Eventpersonal
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej