Inaktiv platsannons

Incident och Problem Manager i vara

Om tjänsten

Vill du ha en innovativ, viktig och verksamhetsmässig roll på Sveriges kanske roligaste och mest dynamiska arbetsplats?

Om oss
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 40 procent högre, beräknar forskarna.
Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull.

Rollen
Som Incident och Problem Manager kommer du att arbeta operativt med dessa processer både internt och gentemot Systembolagets IT leverantörer. Tjänsten tillhör enheten IT-Drift som ansvarar för Systembolagets IT-driftsprocesser, Service Management, förvaltning av Digital Samarbetsplats samt imponerande support via Service Desk och har totalt 18 medarbetare.

Systembolagets IT-drift är outsourcad till externa leverantörer med en huvudleverantör som har ett uttalat mandat att driva de operativa processerna gentemot övriga leverantörer.

Rollen innebär rapportering och uppföljning på vecko- och månadsbasis samt ett nära sam- och förbättringsarbete med Processledare, Service Manager, Förvaltningsorganisation och Service Desk samt med leverantörerna. Systembolagets operativa IT processer följer ITIL. Vi har en intern Service Desk som under åren vunnit flera fina utmärkelser såsom årets Service Desk (2013) samt årets Service Deskmedarbetare (2015).

Vidare innebär rollen att du medverkar i våra Operativa Styrgruppsmöten tillsammans med leverantörerna och är drivande mot leverantörer vid eventuella stora driftstörningar. Det förväntas att du snabbt kan sätta dig in i, och förstå, Systembolagets kärnverksamhet och huvudprocesser med fokus på kunden och slutanvändaren.

Tjänsten är på heltid.

Om dig

-          Du har en högskoleutbildning eller motsvarande

-          Du har flera års erfarenhet av drift-, support och arbete med de operativa ITIL-processerna

-          Du är certifierad inom ITIL, ITIL-expert är meriterande

-          Du har kunskap om Service Management i allmänhet

-          Du är innovativ, serviceinriktad, verksamhetsmässig och har en god analytisk förmåga

-          Du är en duktig kommunikatör både i tal och skrift

-          Du ser en utmaning i att ta Systembolaget till nästa nivå

-          Du är strukturerad och planerar ditt arbete effektivt

-          Du gillar att jobba operativt och i en enhet där det ständigt sker nya saker!

Om din utveckling hos oss
Systembolaget är i ständig utveckling, och det kommer du också att vara om du arbetar hos oss. Till att börja med får alla nyanställda ett introduktionsprogram. Sedan erbjuder vi flera olika möjligheter för att du ska lära dig mer och mer. Varje medarbetare har en egen kompetensutvecklingsplan, och utvecklingssamtal genomförs årligen.

Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Daniel Wåg, Enhetschef, på telefonnummer 08-503 305 36 eller via e-post daniel.wag@systembolaget.se, eller Louise Hallmén, HR-partner på telefonnummer 08-503 311 35.

Ansökan
Välkommen med din ansökan via länken nedan. Registrera gärna din ansökan så snart som möjligt, dock senast den 8 december. Urvalet sker löpande och intervjuer kan påbörjas innan ansökningstidens slut. Vi tar inte emot ansökningar via e-post eller brev. 

Publicerad den

17-05-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
vara
Typ av kontrakt
Deltidsjobb
Typ av jobb
Städning / Fastighetsskötsel, Detaljhandel
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej
Språk
Svenska