Inaktiv platsannons

Kravanalytiker / Business Analysts i Stockholm

Om tjänsten

Brinner du för att omsätta verksamhetens behov till vassa IT-lösningar?


Vi söker nu flera Kravanalytiker till vår IT-avdelning som kännetecknas av kreativitet och dynamik! Här blir du en del av en global organisation som har fokus på att leverera IT-tjänster som stöttar vår kärnverksamhet i att uppfylla affärsidén: ”Mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt”. Vi strävar efter att skapa effektiva IT-lösningar med hög kvalitet där du som Kravanalytiker har en nyckelroll som länk mellan verksamhet och IT där du fångar verksamhetens behov och översätter dessa till tydliga krav.


Vi har flertalet spännande utmaningar aktuella inom kravområdet. Du kan exempelvis jobba med lösningar som stöttar vår e-handel, produktplanering, våra inköpssystem, personalhanteringssystem eller andra system som supporterar andra delar av vår verksamhet. Vi har både egenutvecklade system och inköpta lösningar från externa leverantörer. I rollen som Kravanalytiker arbetar man ofta i distribuerade team vilket ger möjlighet att arbeta med många internationella kontakter.


Du får möjlighet att bidra i spännande projekt och förvaltningssituationer av olika komplexitet. I din roll planerar och driver du kravarbetet, samt fångar och dokumenterar verksamhetens krav. För att lyckas i rollen ser vi att du är duktig på att kommunicera med olika typer av intressenter, analytisk och strukturerad. Bli del av en arbetsplats där tempot är högt och där vi ständigt utmanar varandra att tänka i nya banor. Vi tror på människan och uppmuntrar alltid nya idéer och egna initiativ.


H&M är en spännande plats för en karriär inom IT! Vår expansion är långsiktig och sker med flera varumärken - vi växer både online och med nya butiker. Detta ställer höga krav på vår IT-miljö och ger oss många roliga utmaningar framöver. Som ett av världens största modeföretag kan vi erbjuda oändliga möjligheter till en framgångsrik och internationell karriär.


Dina ansvarsområden


Som Kravanalytiker på H&M tar du stort ansvar – och har otroligt kul.


Din roll består bland annat av att (beroende på vilken division du kommer att jobba i):


  • Planera och driva kravarbete i samarbete med verksamheten samt med ditt team
  • Hjälpa verksamheten med att förstå effekten av krav, samt att prioritera mellan dessa
  • Fånga, förtydliga, ifrågasätta och dokumentera krav
  • Koordinera krav mellan omgivande team och system, där det finns beroenden mellan lösningarna
  • Analysera krav utifrån verksamhetens mål och IT-strategi
  • Hålla och facilitera workshops
  • Kommunicera och samarbeta med olika intressenter kring behov och lösningar
  • Driva möten för estimering och planering av kraven tillsammans med berörda parter
  • Kartlägga flöden och underhålla dokumentation


Din kompetens


Precis som alla H&M:s medarbetare är du en social, öppen, kommunikativ, försäljningsinriktad och ambitiös lagspelare med stark drivkraft, förmåga att prioritera och en positiv inställning.


Dessutom har du dessa kunskaper och erfarenheter:


  • Minst 2 års erfarenhet av att arbeta med krav inom IT
  • Erfarenhet av att dokumentera krav samt praktisk erfarenhet av att skriva Users Stories
  • Förmåga att kommunicera kring problem och lösningar på verksamhetsnivå såväl som på teknisk nivå
  • Förmåga att snabbt sätta sig in i hur nya verksamheter och IT-lösningar fungerar
  • Erfarenhet av komplexa IT-lösningar med flertalet integrationer
  • Erfarenhet av att arbeta med icke-funktionella krav
  • Goda kunskaper i engelska i tal och skrift


Det är meriterande om du har erfarenhet av att facilitera workshops, demos, utbildningar och acceptanstester samt att du har jobbat mot leverantörer och distribuerade team (offshore). Det är även ett plus om du har jobbat agilt men även med ”vattenfall”, med processmodellering och/eller effektkartläggning.


Då vi söker Kravanalytiker till ett flertal tjänster så söker vi olika kompetenser. För vissa roller är det ett plus om du har siffersinne och erfarenhet inom UX, för andra erfarenhet från att ha jobbat med Product Lifecycle Management eller Workforce management software, och för andra erfarenhet av Web/e-commerce. I en av rollerna kommer du få vara med och utveckla leveransområdet, här ser vi att du har jobbat med strategi och en mer övergripande nivå när det gäller krav.


Placering i Marievik, Stockholm, och resor i tjänsten ingår i ett par av rollerna.


Låter det intressant? Bli vår framtida stjärna!


För frågor och mer information kontakta Kristina Dybeck via kristina.dybeck@hm.com.


Skicka CV och personligt brev senast den 22 mars 2018. Vi går igenom ansökningar löpande så välkommen med din ansökan så snart som möjligt. Ansökan kan vara på svenska eller engelska.


The IT department is an important part of the company’s business and carries out operations, software development and maintenance of the company’s systems and business applications. Our goal is to supply as cost efficient IT solutions as possible in order to offer our customers “Fashion and quality at the best price in a sustainable way”. The IT-department is located in Stockholm and Borås and conducts business virtually all over the globe. The H&M group includes in addition to H&M the brands H&M Home, COS, & Other Stories, Monki, Weekday, Cheap Monday and ARKET. As an IT-department, we work with all brands.


Keywords: Requirement specifier, Area Architect, Integrations, Adobe AEM/CQ5, PLM, CRM, Hybris, Agile, UX, ALM, ServiceNow, JIRA, Offshore, Outtasking, RFI, RFP, SAFe

Publicerad den

17-07-2025

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Detaljhandel
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Stockholm | Detaljhandel | Heltidsjobb (förstajobb)