Vill du vara med och påverka framtidens löneadministrativa process på Scania? Vi söker dig som är en trygg och engagerad ledare med erfarenhet inom löneområdet.
Scanias lönekontor är en del av Scanias centrala HR-organisation och ansvarar för att säkerställa att Scanias medarbetare i Sverige får rätt lön i rätt tid. Du kommer till en trivsam och välkomnande grupp där man inkluderar varandra. Gruppen består av kompetenta medarbetare med stor kunskap inom området. Gruppen hanterar såväl kollektiv- som tjänstemannalöner och administrerar totalt ca 15 000 löner per månad.
Vi står mitt i en spännande fas av positiv tillväxt och en stor satsning på förnyelse av interna system. Satsningen görs för att kunna fortsätta upprätthålla och utveckla den högkvalitativa interna supporten till medarbetare och chefer på Scania.
Vår grupp befinner sig nu i slutskedet av ett systembyte från Personec S och Aditro L, vilket innebär att alla våra medarbetare får sina löner från vårt nya system i maj och vi på lönekontoret får ett helt nytt system att arbeta i.
Arbetsuppgifter
Som lönechef ansvarar du för att leverera och utveckla de tjänster som finns inom lönekontorets ansvarsområde. Du har det övergripande ansvaret för att processer och arbetssätt är effektiva och utvecklas över tid.
Du kommer att leda, coacha och utveckla gruppens medarbetare i deras arbete samt säkerställa att kompetens och resurser är anpassade efter gruppens uppdrag. I din roll ingår även att organisera, planera och följa upp verksamheten. Du arbetar på uppdrag av avdelningschefen och ingår i dennes ledningsgrupp.
I ditt ansvar ingår även att hålla dig uppdaterad i regelverk, lagar och avtal rörande området.
Din profil
Du har en eftergymnasial utbildning, gärna med inriktning mot HR eller ekonomi samt flera års arbetslivserfarenhet inom löneadministration. Dokumenterad erfarenhet av tidigare chef- eller ledarskap är ett krav.
Du stimuleras av att ha stort ansvar för att driva, genomföra och följa upp mål/aktiviteter. Du är vidare en god ledare med stark förmåga att engagera och utveckla dina medarbetare i linje med verksamhetens mål.
Att arbeta med ständiga förbättringar är en naturlig del av vårt arbetssätt och vi ser gärna att du har erfarenhet av detta.Vi ser det som en merit om du genomfört byten/uppgraderingar av system och har ett intresse för IT-system.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som trivs i en självständig roll, är kommunikativ, serviceinriktad och har ett strukturerat arbetssätt. Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift, är nödvändigt.
Ytterligare information
Kontakta gärna Anna-Lena Henriksson (Head of HR Administration & IT), 08-553 860 46 för mer information om tjänsten.
29-04-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!