Internationella... Sedan höstterminen 2012 bedriver Internationella Bekantskaper muntligt språkstöd till skolelever med kort tid i Sverige och som därför har begränsade kunskaper i svenska. Eleverna är i åldrarna 16-20 år, saknar...
Sedan höstterminen 2012 bedriver Internationella Bekantskaper muntligt språkstöd till skolelever med kort tid i Sverige och som därför har begränsade kunskaper i svenska. Eleverna är i åldrarna 16-20 år, saknar gymnasiebehörighet och läser nu in svensk grundskolekompetens på någon av våra samarbetsskolor, bland annat för att kunna söka vidare till gymnasiet. Många av eleverna har liten kontakt med svensktalande personer utanför ”myndighets-Sverige”, samt har en tuff uppgift i att lära sig ett nytt språk på kort tid och samtidigt uppnå gymnasiebehörighet. Vårt uppdrag handlar om att erbjuda dem möjlighet att på lättsamt vis öva talad svenska i grupper om 3-5 elever, och att bidra till integration genom att representera oss själva som privatpersoner i det svenska civilsamhället.
När vi i höstas gjorde en anonym utvärdering av språkstödet svarade 100 procent av de svarande att de är positiva (80 procent) eller övervägande positiva (20 procent) till hur det är att vara språkstödjare. Lika positiva blev svaren när vi frågade lärarna. 90 procent hade en mycket bra bild av språkstödjarna och resterande 10 procent en bra bild, och när de på en skala från ett till fem fick betygsätta hur betydelsefullt språkstödet är för eleverna blev det en femma från 30 procent och en fyra från 70 procent.
Vi vill nu göra ännu mer inom det här verksamhetsområdet och behöver då förstås bli ännu fler. Som språkstödjare fungerar man som ett slags ”moderator” i gruppen. Man fördelar ordet, lyssnar, ser till att alla kommer till tals. Vill du veta mer om vad det innebär att vara språkstödjare klickar du här:
I skrivande stund (mars 2018) har vi behov av språkstödjare enligt följande (men behovet kan snabbt ändras):
10-04-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!