Inaktiv platsannons

Produktansvarig Tjänster Servicemarknad – Scania Sverige AB i Stockholm

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar, 8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Om tjänsten

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Det blir allt viktigare att erbjuda våra kunder kompletta lösningar där fordon och tjänster tillsammans utgör det erbjudande som kan öka kundernas lönsamhet. Scania Sveriges tjänsteaffär är därför inne i ett spännande utvecklingsskede för att möta dessa behov. Låter det spännande att utveckla produktutbud och försäljning av servicemarknadstjänster på Scania Sverige? I så fall kan rollen som produktansvarig tjänster vara något för dig!

Avdelningen Affärsutveckling Servicemarknad ansvarar för försäljning, analys och utvärdering av befintliga tjänsteprodukter, samt utveckling av nya tjänster. Vi har även hand om tjänsteförsäljningen till några av våra största kunder, de vi kallar centralkunderna.

Dina arbetsuppgifter
Som produktansvarig för tjänster servicemarknad agerar du produktägare för våra service- och reparationsavtal samt övriga kontrakterade verkstadstjänster. Du är drivande att utveckla produktutbud samtidigt som du skapar förutsättningar för att öka försäljningen. För att lyckas i din roll kommer du ha ett nära samarbete med övriga funktioner inom huvudkontoret, våra återförsäljare och våra kunder. Nedan följer några exempel på några av dina viktigaste ansvarsområden:

  • Utveckla, testa och implementera nya tjänsteprodukter för att möta förändrade behov hos kunderna.
  • Följa upp försäljningen via våra återförsäljare och arbeta med planer för att stötta dem att nå försäljningsmålen.
  • Utbilda återförsäljare inom tjänsteprodukter, säljargumentation och konkurrenters erbjudanden.
  • Testa och implementera nya tjänster.
  • Ta fram och underhålla säljargumentation och konkurrentbevakning.
  • Samarbeta med våra centralkunder för att testa nya tjänster.

Din profil
Du har minst 5 års kommersiell erfarenhet, ett affärssinne och analytisk förmåga. Det är meriterande om du har en bakgrund från fordonsbranschen i affärsutvecklande roller. Du är bra på att kommunicera, positiv till att hitta nya vägar och arbetssätt samt är strukturerad och kan ta egna initiativ. Du har ett bra driv mot uppsatta mål. Du har en förmåga att skapa nya erbjudanden som genererar kundvärde genom att tolka kundernas önskemål, krav och behov. Du förstår vikten av ett fungerande flöde för tjänsteleveransen genom hela organisationen. Du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.

Vi kan ge dig 
En trivsam arbetsmiljö med duktiga och engagerade kollegor inom Servicemarknad. Stimulerande, utvecklande och intressanta arbetsuppgifter i en utpräglad dynamisk marknadsmiljö och ett nära samarbete med återförsäljarna.

För mer information om tjänsten.
Välkommen att kontakta Christopher Ekdahl, Chef Affärsutveckling servicemarknad, tfn 010 – 706 62 04.

Publicerad den

26-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration , Civilingenjör / Arkitekt, IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej