30 hp - Scanias hantering av variantfloran vid sammontering i Sodertalje

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett hållbart transportsystem. Under 2017 levererade vi 82 500 lastbilar, 8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder. Vi omsatte närmare 120 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag representerat i mer än 100 länder, och har drygt 49 000 medarbetare. Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien. Scania ingår i Traton Group. För ytterligare information, besök www.scania.com.

Om tjänsten

Scania genomgår nu en transformation från att vara en leverantör av lastbilar, bussar och motorer till en leverantör av kompletta och hållbara transportlösningar.

Bakgrund

Scania är känd för sin modularisering och att utav få artiklar kunna bygga många olika varianter. På chassit förekommer ofta sammontering med andra artiklar, speciellt på dagens moderna chassi där allt fler artiklar ska kunna monteras. När chassierna blir komplexa är sammontering väldigt viktig för att få ihop helheten på chassit. Artiklar så som enklare plåtfästen som förekommer på många varianter blir oftast idag de artiklar som snabbast växer i antal olika artikelvarianter. Största bidragande faktorn till det är just sammontering.

Ett enkelt plåtfäste som har 4 stycken skruvar, antingen pressade eller svetsade i fästet för att underlätta montering på line, måste ha olika längder på skruvarna beroende på sammonteringen. Är det till exempel ingen sammontering behövs inte långa skruvar. Idag försöker Scania att hålla antalet varianter på sådana fästen lågt och skapar varianter bara i de mest svåra fallen. Att fästen kommer med skruvar till Scanias produktionsline är ett strategiskt val, ett val som kanske ska ifrågasättas nu när produkten blivit mer komplex.

Variantfloran på grund av olika skruvlängder i fästet skulle kunna lösas på olika sätt. I det här arbetet ska det undersökas vad den strategi Scania använder idag kostar och jämförs med alternativa lösningar. Hur bör Scanias hantering av variantfloran vid sammontering se ut i framtiden?

Mål

Ta fram värden på vad det kostar Scania att få skruvar i fästen levererade från leverantör jämfört med vad det skulle kosta om Scania monterade dit skruvarna själva.

Ta fram alternativa lösningar på hur Scania skulle kunna montera skruvarna i fästen själva för att hålla variantfloran låg.

Uppdragsbeskrivning

Arbetet kommer att bedrivas på Scania R&D i Södertälje på en konstruktionsgrupp med stöd från en senior konstruktör. Examensarbetet kommer att handledas av en senior konstruktör. I arbetet kommer ett antal artiklar monterade på chassiramen (cirka 5 stycken) och som rullar i dagens produktion att undersökas. I undersökning ska man titta på vad det kostar Scania att få skruvarna i fästet levererade från leverantör, allt från att leverantören tar betalt för arbetet till transport och lagerhållning ska undersökas. Detta ska sedan jämföras med alternativa lösningar som studenterna tar fram själva.

I arbetet kommer Catia V5 att användas för de cad behov som uppstår under arbetets gång och beroende på vilka alternativa lösningar som tas fram.

Utbildning/linje/inriktning

Civilingenjörsutbildning med intresse för konstruktion och produktutveckling.

Antal studerande: 1 eller 2

Beräknad tidsåtgång: 10-20 veckor

Kontaktpersoner och handledare

Gruppchef: Katarina Dahlen, 08-553 81628,

Handledare: Anel Pasic, 08-553 51770,

Publicerad den

19-11-2018

Extra information

Ort
Sodertalje
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Kontor / Administration , Civilingenjör / Arkitekt, IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Dela jobbannonsen