Inaktiv platsannons

Examensarbete på Vattenfall Eldistribution AB- Kundnöjdhet & Verksamhetsutveckling i Solna

...   I en verksamhet som verkar i en naturligt, reglerad monopolbransch skiljer sig mätning och implementation av kundnöjdhet från en konkurrensutsatt dito. I dagens elnätslandskap ökar kundens betydelse, och från ett...

Om tjänsten

Bakgrund
 
I en verksamhet som verkar i en naturligt, reglerad monopolbransch skiljer sig mätning och implementation av kundnöjdhet från en konkurrensutsatt dito. I dagens elnätslandskap ökar kundens betydelse, och från ett elnätsbolags perspektiv placeras kunden mer centralt än tidigare, vilket ställer högre krav på oss som eldistributörer. I och med att elnätsbolag verkar på koncessionsområden innebär det att kunden inte kan välja bort oss, då det inte finns någon konkurrent som kan verka på området. För att öka nöjdheten hos kund måste därför eldistributörerna fokusera på att förbättra sina gränssnitt i de kundinteraktioner som sker, och kontinuerlig mätning av kundens uppfattning av oss som eldistributör måste anpassas därefter.
Att sätta kunden i centrum är en relativt ny approach från koncessionsägare som äger elnät. I och med att branschen historiskt sett genom sitt monopol inte behövt ta hänsyn till andra branschkollegors affärer på samma sätt som ett konkurrensutsatt, säljande bolag är även metoder för att bilda sig en uppfattning av kundens belåtenhet med sin leverantör mindre utvecklade.
Vattenfall Eldistribution använder sig av en vetenskapligt utvecklad metod för att mäta kundens upplevelse av oss som eldistributör, på både privat- och företagsmarknaden. Mätningen får större och större betydelse för verksamhetsutvecklingen och mycket fokus läggs på slutkundens uppfattning av oss för att kunna använda feedback till intern utveckling.
Mål med exjobbet
 
Med utgångspunkt ur ovanstående beskrivning önskar vi få klarhet i följande huvudpunkter:
1. Hur arbetar elnätsbranschen och andra branscher med mätning av kundupplevelse? Finns där synergier vi kan använda oss av i vårt fortsatta arbete där kunden är i centrum?
2. Vilka åtgärder bör vi vidta internt för att kunna arbeta mer effektivt, dynamiskt och tydligt i våra gränssnitt mot kund, med grund i mätningen av kunduppfattning och bolagets strategi?

Vi erbjuder
 
Förutom att du genom exjobbet får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle så erbjuder vi en arbetsplats med goda möjligheter till framtida utveckling. I gruppen Kund & Marknadsanalys finner du en kamratlig miljö med kunniga kollegor som kontinuerligt erbjuder stöd och vägledning genom ett brett kontaktnät på och utanför bolaget.
För oss är det är viktigt att hela livet fungerar och därför är vi måna om att våra medarbetare upplever en god balans mellan arbete och fritid. Vi är övertygade om att mångfald och inkludering leder till nytänkande, förbättrade affärsresultat och ökat engagemang och vi strävar efter att representera mångfalden bland våra kunder och samhället vi verkar i.
 
Eftersökt profil
 
· Vi söker 2 studenter som vill skriva detta exjobb tillsammans
· Studenter inom industriell ekonomi eller ekonomi, gärna med inriktning mot verksamhetsutveckling, industriell marknadsföring, strategi eller liknande.
 
Plats
 
Exjobbet sker huvudsakligen på Vattenfalls huvudkontor i Arenastaden, Solna, alternativt i Luleå.
 
Process
 
Ansökan sker genom bifogande av personligt brev (skrivet gemensamt) samt CV med innehållande utdrag av betyg. Ansökning sker via hemsidan.
 
Ö

Publicerad den

20-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Solna
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Civilingenjör / Arkitekt, IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Solna | Civilingenjör / Arkitekt | IT | Heltidsjobb (förstajobb)