Inaktiv platsannons

Market Manager, Grid Integration i Västerås

Om tjänsten

ABB divisionen Power Grids är världens ledande leverantör av kraft- och automationsprodukter, -system och servicelösningar för hela värdekedjan från kraftgenerering till överföring och distribution av elkraft för att möjliggöra ett starkare, smartare och grönare elnät. Divisionen erbjuder produkter och lösningar till elnätbolag, industrier, transport- och infrastruktursektorn och fokuserar på att möta behov inom integrering av förnybar energi, den ökande komplexiteten i elnäten, elnätsautomation och mikronät. Divisionen erbjuder också ett komplett erbjudande av konsulttjänster samt service- och förvaltningstjänster baserade på ett livscykelperspektiv. Kunderna finns inom kraftgenerering, kraftöverföring, distribution och övriga elnätsbolag, industrier samt inom transport och infrastruktur. Power Grids Svensk Försäljning (Front End Sales) ansvarar för ABB:s samlade erbjudande till den svenska energibranschen, elektrifieringserbjudanden till industri, infrastruktur och transportkunder. Våra kunder återfinns främst bland ägare av stam-, region-, lokal- och industrinät, elproducenter, gas-, värme-, VA-bolag, industrier samtsystemintegratörer och grossister som verkar inom branschen. Området omfattar allt från reläskydd, mellan- och högspänningsprodukter, transformatorer och kondensatorer till kompletta anläggningar och automationslösningar. Hela branschen är idag inne i en transformering, där digitaliseringen, lokal elproduktion och förnyelse av elnäten är vår vardag. ABB vill i denna förändring fortsätta vara en aktiv partner och med full kraft delta i samhällsdebatten likaväl som nyttjande av digitala lösningar för respektive kund.

Uppgifter :

Som Market Manager kommer du att stötta den lokala säljorganisationen Svensk Försäljning Power Products & Systems i marknadsföring och försäljning av affärsområdets erbjudande. Du företräder det globala affärsområdet i landet och landets intressen i det globala affärsområdet. Du utvecklar en lönsam och långsiktigt hållbar försäljning av hela affärsområdets erbjudande och implementerar och förverkligar affärsområdets strategier och målsättningar i landet.

I dina ansvarsområden ingår att säkerställa genomförandet av affärsområdets strategier och initiativ i landet, driva försäljnings- och marknadsföringsinsatser och säkerställa att affärsområdets erbjudande på ett relevant sätt är representerad på den lokala marknaden. Du har även ansvar för bevakning, rapportering och uppföljning av affärsområdets resultat. Du sammanställer marknadsinformation på detaljerad nivå och gör analys av marknadskrafter, trender, konkurrens och ny teknik samt tillhandahåller rapporter som beskriver marknaden och dess utveckling. Du bevakar, utvecklar och har kunskap om marknaden för affärsområdets erbjudande inom landet, vilket inkluderar all försäljning till slutanvändare och kanalkunder. Detta omfattar även försäljning via ABB-enheter i landet och försäljning som går via ABB-bolag utanför landet med slutkund i Sverige.

Du är ansvarig, med stöd av levererande enheter och marknads- och säljresurser i landet, för framtagning av lokal strategi, marknadsplan och produktområdesplaner/systemområdesplaner för affärsområdets erbjudande i landet, samt för budgeteringsprocessen och avrapportering av budget, prognos och utfall i relevanta verktyg.

Gällande marknadsföring så är man som Market Manager samordnare av marknadsföringen i landet för affärsområdets erbjudande. Du tar fram utbildningar för att säkerställa att sälj- och marknadsföringsresurser har rätt kompetens för att kunna marknadsföra erbjudandet och vid behov deltar du i genomförandet av marknadsföringsaktiviteter.

Kundrelationer är en annan viktig del av ditt arbete och du utvecklar och förvaltar relationer med för affärsområdet viktiga kunder och påverkare. Du bevakar trender och agerar proaktivt; har en överblick över hur våra kunder uppfattar oss och sammanställer och agerar på kunders återkopplingar. Du jobbar även med anbud, order och eftermarknad, där du tillsammans med teknik och anbuds- och orderchefer stöttar och utvecklar en effektiv anbudshantering, orderprocess och projekthantering av affärsområdets erbjudande.

Krav:

Vi söker dig som brinner för elkraftsområdet och värdet av våra produkter, system och servicelösningar. Du har en examen i business management, marknadsföring eller som ingenjör och du har minst 5 års erfarenhet med business-to-business försäljning och marknadsföring av industrisystem. Du behöver ha en teknisk förståelse för integrerade elnätslösningar och relaterade produkter, så det är en fördel om du har jobbat med försäljning eller marknadsföring inom elkraftsbranschen.

Du har en bevisad kompetens i kundmöten och har förmågan att bygga starka relationer och sociala nätverk, både med kunder och inom de olika ABB-bolagen. Du kommunicerar effektivt i både tal och skrift, på svenska och engelska och du har förmågan att påverka och leda andra genom ditt inflytande snarare än formellt ledarskap och du är bekväm att arbeta globalt och mångkulturellt. Du är tillgänglig att resa inom jobbet upp till 30% av arbetstiden.

Publicerad den

26-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Västerås
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
Produktion / Industri
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Västerås | Produktion / Industri | Heltidsjobb (förstajobb)