Inaktiv platsannons

Lönespecialister till personalkontoret i Falun

Om tjänsten

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Är du prestigelös, självgående och har en god analytisk förmåga? Har du tålamod och motiveras av att lära nytt? Då har vi jobbet för dig!

Vi söker nu två lönespecialister till Falu kommuns löneenhet på personalkontoret. Personalkontoret hör till Ledningsförvaltningen som har till uppgift att bidra till ett ökat samarbete och utökad koncernsamverkan i hela kommunen. 

Personalkontoret har idag cirka 65 medarbetare som sysslar med kommunens löner, bemanning, HR-processer, rekrytering mm. Just nu är vi inne i en intensiv fas då vi precis bytt till ett nytt lönesystem och vi har även tagit över Säter kommuns hela lönehantering. Detta innebär att vi kommer att slipa våra arbetssätt, hitta nya samarbeten och inte minst behöver vi flexibla och kreativa medarbetare som gillar utmaningar!

Arbetsuppgifter
I tjänsten ingår du i ett arbetslag, tillsammans med 30 medarbetare som hanterar löner för cirka 7000 kommunanställda i Falun och Säter. I arbetslaget finns systemförvaltare, lönespecialister samt pensionshandläggare. Som självständig lönespecialist kommer du att ta emot interna och externa lönefrågor, vilket innebär stor variation och många kontaktytor i hela kommunen.

Dina arbetsuppgifter innebär bland annat:

- Sätta sig in i samt tolka lagar och avtal inom lön
- Inrapportering av löneunderlag till lönesystemet
- Tjänstgöra i Lönecenter, vilket innebär att ta emot frågor gällande lön från kommunens anställda och externa aktörer
- Fungera som ett stöd till chefer gällande lönefrågor
- Arkivering i personakter

Efterhand kan en del av tjänsten komma att innebära arbetsuppgifter inom pensionshandläggning.

Tillräckliga kvalifikationer
- Utbildad lönespecialist eller utbildning i personal- och arbetslivsprogrammet
- Erfarenhet av och god kännedom om arbetsmarknadens lagar och avtal
- God vana av att arbeta med IT-system
- God analytisk förmåga

Personliga egenskaper
Vi ser att du är noggrann, strukturerad och kvalitetsmedveten. Eftersom du kommer att ha mycket kontakt med kommunens anställda vill vi att du är serviceinriktad samt har ett konsultativt förhållningssätt och en pedagogisk förmåga. Du ska trivas med ett högt arbetstempo i ett nära samarbete med andra kollegor. 

Det är meriterande om du har erfarenhet av...

- Arbete som lönespecialist
- Lönehandläggning i kommunal organisation
- Att arbeta i Medvind
- Att arbeta i HR-plus

Anställningsvillkor
Två tjänster utlyses varav den ena är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde snarast. Den andra tjänsten innebär visstidanställning tom 2020-02-28 med tillträde snarast. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju. 

Upplysningar

Sven Fernlund Skagerud, tf chef HR- lön, tel: 023-865 03

Fackliga företrädare

Vision, Christina Johansson 023-837 56

Övrigt

Annonssäljare undanbedes vänligt men bestämt

Arbetsplats
Myntgatan 45

791 60 Falun

Publicerad den

18-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Falun
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej