Vill du jobba med att på en av Nordens största kundägda bank- och försäkringskoncerner? Vi söker nu dig som vill vara med på vår resa och växa ytterligare.
Vi söker en erfaren HR BP med fokus på organisations- och teamutveckling, förändringsledning, långsiktig resursplanering och ledarförsörjning som är riktigt vass och erfaren när det gäller införande och ständig förbättring av agila arbetssätt och metoder.
Ditt huvudsakliga ansvarsområde är Skandias IT-verksamhet med drygt 300 medarbetare med placering i Stockholm. Utöver IT kommer du ansvara för ytterligare ett affärsområde eller enhet om knappt 100 medarbetare. Du rapporterar direkt till HR chef i koncernen och är därmed del av en HR-organisation som utgörs av ca 20 kollegor i Sverige samt HR-administration i Vilnius.
Din roll
Som en av 4 HR Business Partners arbetar du integrerat i den verksamhet du ansvarar för – i tätt samarbete med en dedikerad HR Partner. Tillsammans arbetar ni integrerat i verksamheten med att ge ett proaktivt och lyhört HR-stöd. Ni samarbetar med kollegor som är specialiserade inom områden som Lön och Förmåner, Hälsa eller Utbildning.
Med stöd av specialisterna samt HR Partnern blir din roll som HR Business Partner – till skillnad från mer splittrade HR BP-roller – mer fokuserad.
Ansvar
• För HR leveransen för affärsområde/enhet om ca 4-500 medarbetare
• För att affärs/-enhetsplaner omfattar relevanta personal- och organisationsrelaterade mål och aktiviteter och att dessa genomförs effektivt
• Medlem i ledningsgrupp för affärsområdet/enheten samt HR ledningsgrupp
Arbetsuppgifter
• Kontaktyta för frågor från chefer i ditt ledningsteam samt förändringsprojekt
• Proaktivt bidra till effektiv organisation och arbetssätt inom/mellan affärsområden/enheter
• Långsiktig bemanningsplanering och kompetensförsörjning (inkl. frågor om numerärer, roller, lönestrukturer, konsultanvändning, ledarförsörjning)
• Vara en drivkraft och ledarstöd för förändringsledning inom affärsområdet/enheten
• Identifiera behov av, och genomföra insatser för, att stärka teamprestation
• Facklig samverkan gällande organisationsfrågor och chefsförsörjning
Din profil
För att lyckas i rollen behöver du ett starkt eget driv och hög integritet - men i lika hög grad visa på ödmjukhet och samarbetsförmåga. Du har en hög analytisk förmåga, d.v.s. har lätt att se helheter och göra det komplexa enkelt. Du är prestigelös då Skandias storlek gör att din roll spänner över strategiska frågor till operativa arbetsuppgifter.
Din bakgrund
Vi söker dig som har kunskap och erfarenhet av verksamheter med hög förändrings- och digitaliseringstakt och även av införande av agila arbetssätt. Vi ser även gärna att du har ett genuint intresse för finans/försäkringsverksamhet.
Du bör ha minst 5, helst 10, års arbetslivserfarenhet inom HR/organisationsutveckling.
För att lyckas väl i rollen bedömer vi att du behöver:
• Kandidat- eller magisterexamen
• Gedigen erfarenhet av förändringsprocesser och teamutveckling
• Erfarenhet att införa och vidareutveckla agila arbetssätt
• Ett starkt eget driv och dokumenterad erfarenhet att nå mätbara resultat
• God förhandlingsvana
• Arbetsrättslig kompetens (formell utbildning eller förvärvad på annat sätt)
• Ledarerfarenhet (meriterande)
Ansökan
Intervjuer sker löpande så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Vid frågor är du välkommen att kontakta Ylva Ottosson, ylva.ottosson@id-entity.se, 0733-91 41 08
Välkommen med din ansökan!
Privatvårdsförsäkring för alla anställda
Vår företagskultur styrs av engagemang
Balans i livet och ett bra friskvårdserbjudande
Fantastiska kollegor
Bidrar till att göra skillnad
Förmånligt Personallån
01-04-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!