Nordens ledande medieföretag med över 200 års erfarenhet av mediemarknader i förändring. Vi söker nu dig som är villig att hjälpa oss utveckla vår verksamhet.
Vill du vara med på en tillväxtresa på ett av Nordens ledande e-handelsföretag? Vill du tänka stort och sikta högt tillsammans med engagerade kollegor?
Ansvarig varumärke, PR och ambassadörsprogram Adlibris (halvtid, 50 %)
Till Adlibris marknadsavdelning söker vi dig med erfarenhet från varumärkesarbete, PR och ambassadörsprogram och/eller influencer marketing. Rollen är både strategisk och operativ och innefattar att på nordisk nivå utveckla och driva varumärkesarbetet för Adlibris (.se/.fi/.no) för alla kanaler, både e-handel och fysiska butiker. Uppdraget innebär att fortsätta förädla Adlibris varumärke samt att öka kännedomen för vårt breddade kunderbjudande (Non-books).
Vidare arbetar man både strategiskt och operativt med PR för egna varumärken (emv) samt med att ta fram och implementera en strategi för ambassadörer kopplade till varumärket Adlibris. Allt arbete sker inhouse, utan externa byråer, så erfarenhet från att driva dessa frågor och implementera alla delar på egen hand är avgörande för att lyckas.
Huvudsakliga arbetsuppgifter för Adlibris (Sverige, Norge och Finland);
• Jobba i linje med Adlibrisgruppens strategi och övergripande mål.
• Utveckla och driva varumärkesarbetet.
• Utvärdera nuvarande varumärkesplattform och säkerställa löpande uppdateringar.
• Skapa engagemang och förankring internt för varumärkesarbetet.
• Upphandla och implementera varumärkestracking.
• Sätta en strategi för ett ambassadörsprogram.
• Implementera ambassadörsprogrammen operativt.
• Sätta en PR strategi.
• Implementera PR strategin operativt.
• Kontinuerlig uppföljning och utvärdering gentemot satta mål.
• Agera stöd och bollplank för övriga bolag i Adlibrisgruppen i frågor kring varumärke, Pr och ambassadörsprogram/influencer marketing.
Rapporterings- och informationsvägar:
Tjänsten rapporterar till Chief Marketing Officer
I rollen ingår informationsutbyte och samarbete med i stort sett hela bolaget inklusive alla Adlibrisgruppens sajter, försäljningsteamen, inköp, kundservice, ekonomi, it, logistik, team digital marknadsföring, butiksansvariga, grafiskt team samt marknadsansvariga för Sverige, Norge och Finland.
Befogenheter:
Budgetansvar.
Personalansvar:
Inget personalansvar. För rätt person finns det potential att bli teamlead på längre sikt.
Omfattning:
Tjänsten är en halvtidstjänst, 50 %, och är placerad på vårt huvudkontor i centrala Stockholm.
Kompetenskrav
• Minimum 3 års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
• Relevant högskoleutbildning eller motsvarande inom marknadsföring/kommunikation
• Erfarenhet av budgetansvar
• Affärsmässig
• Mycket god förståelse kring PR och medielandskapet
• Mycket god lönsamhetsförståelse
• Mycket god förmåga att använda Officepaketet (Outlook, Word, Excel och PowerPoint)
• En kreativ ”doer” med hög effektivitet, noggrannhet och struktur
• Mycket god initiativförmåga och vilja att ändra arbetssätt, rutiner eller avtal för att öka lönsamheten.
• Mycket god förståelse för bolagets verksamhet, affärsprocesser, och företagskultur.
• Mycket god förmåga att samarbeta internt som externt, men också förmåga att på egen hand utföra sina arbetsuppgifter och fatta beslut.
• En god social kompetens och lätt för att samarbeta samt upprätthålla goda relationer med samarbetspartners
• Bakgrund inom digital verksamhet eller E-handel är meriterande
Tillträde så fort som möjligt, intervjuer sker löpande.
Härliga och centrala kontorslokaler
Work-life-balance
Vi växer och söker dig som vill växa med oss
Friskvård
Personalrabatt på alla våra härliga produkter!
28-05-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!