Är du ekonom och vill arbeta nära affären? Brinner du för redovisning och gillar utmaningar? Är du noggrann, positiv och engagerad? Då är det dig vi söker till vår redovisningsavdelning på Scania Sveriges huvudkontor i Lindvreten!
Vi är en centraliserad redovisningsavdelning i det svenska marknadsbolaget med 6 medarbetare som har helhetsansvar för redovisning, finansiella analyser och rapportering till både moderbolaget och myndigheter. Förutom oss finns det 4 Business Controllers, varav 3 sitter ute hos våra helägda återförsäljare, och en Credit Control grupp inom ekonomiorganisationen.
Arbetet styrs till största delen av svenska och internationella redovisningsstandarder tillsammans med de instruktioner som kommer från Scanias globala funktioner i Södertälje, vilket gör att våra uppgifter ständigt utvecklas och förändras. Inom ekonomiavdelningen arbetar vi målmedvetet med att stödja och utmana den operativa verksamheten och drivs dagligen av ambitionen att öka den egna kvalitén och effektiviteten.
Bolaget genomgår för närvarande en stor förändring vad gäller IT-miljön vilket bland annat innefattar implementationen av Dynamics 365 som nytt affärssystem som även kommer omfatta redovisning. Detta gör att avdelningen har ett stort arbete framför sig att inte bara sätta ett nytt system i drift utan även utveckla sina processer för att bättre utnyttja de möjligheter som systemet erbjuder. Din erfarenhet kommer spela stor roll i den här processen.
Dina arbetsuppgifter och ansvarsområde:
Din profil
Du är högutbildad ekonom med lång erfarenhet inom redovisning. Du bör ha en god förmåga av att sätta dig in i komplexa frågeställningar, bland annat vad det gäller skatt och redovisningsprinciper.
Som person är du strukturerad, ansvarstagande och analytiskt lagd. Då arbetet bedrivs i nära samarbete med övriga grupper inom Scania Sverige och moderbolaget Scania CV AB är det viktigt att du har lätt att samarbeta med andra och att du trivs i en verksamhet med många kontaktytor. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift och har goda Excel kunskaper. Erfarenhet av HFM och/eller Dynamics 365 (Axapta) är meriterande.
Låter det intressant? Skicka gärna din ansökan med personligt brev, CV och betygskopior senast den 3:e april 2019!
För mer information kontakta
Melinda N. Åkerlund, Head of Accounting and Financial Control, 070-7972105
22-04-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!