Twittra dig till en anställning

Letar du efter ett jobb och vill använda Twitter som medium för nätverkande? Vi har sammanställt de bästa Twittertipsen för att underlätta för dig att nätverka dig till drömjobbet!

Twittra dig till ett jobb
  • Tänk på hur du vill uppfattas av dina följare och besökare. Se till att folk får en positiv och rättvis bild av dig genom dina Tweets och från din profil.
  • Välj ett användarnamn som även fungerar i professionella sammanhang. Till exempel ditt för- och efternamn.
  • Välj en presentabel och representativ profilbild.
  • Ha i åtanke att din Twitterprofil dyker upp när en potentiell arbetsgivare söker efter dig på google. Använd därför denna möjlighet för att göra ett gott intryck. Glöm inte att arbetsgivaren även kan kolla gamla Tweets.
  • På din profil kan du markera att du är på jakt efter ett jobb. På det sättet kan du visa dina följare att du är på jobbjakt och kanske är det någon av dem som kan hjälpa dig!
  • Ta initiativ och leta efter möjligheter, vänta inte bara på att bli kontaktad utan leta efter lediga tjänster och använd sökfunktionen för att hitta spännande jobb och företag.
  • Med sökfunktionen kan du hitta viktiga människor och företag att följa.
  • Följ människor och företag du tycker är intressanta. Följ även anställda på företagen. På det sättet vet du vad som är på gång och kan få kontakt på ett naturligt sätt.
  • Profilera dig inom din bransch och visa att du vet vad som gäller. Tweeta om det som händer på området, dela artiklar från branschsidor, retweeta och svara på Tweets för att visa att du är kunnig och insatt.
  • Du kan komma i kontakt med potentiella arbetsgivare genom Twitter, men se till att du fortsätter vara professionell, artig bli inte för inställsam eller närgången.
  • Gör en jobbansökan med rätt #hashtags och förkortningar. T.ex: Jr. Business Analyst (m,26), hbo, analytic, humor, src #job in #Stockholm #applying. Be också dina följare att retweeta!
  • Försök att hitta konton som Tweetar om lediga tjänster inom ditt område och följ dessa.
  • Se till att din profil är värd att följa. Försök inte att bara framhäva dig själv utan se till att dela intressant material och interagare med andra användare.

Vad är LinkedIn?

Vad är LinkedIn?

LinkedIn är en online företagsplattform som kopplar ihop miljontals människor från hela världen. Som student eller ung professionell rekommenderar vi starkt att du skapar en Linkedin profil. Det visar att du arbetar på din framtid och redo att ta nästa steg. Dessutom har rekrytering via linkedin bara blivit allt vanligare. Alla kan skapa en profil, men att skapa det på ett sådant sätt att du kan få ut mesta möjliga av det kan vara svårt. Här har du tips på hur du ska gå tillväga.

Skapa en LinkedIn profil

Målet med en Linkedin profil är att skapa en sida som visar vem du är, vad du är kapabel till och vad du har gjort. Denna information används av människor över hela världen, av arbetsgivare och företag för att träffa nya människor, skapa kontakter och knyta band. Börja med att skapa ett konto så att du kan följa stegen nedan.

Profilbild och LinkedIn bakgrund

  • Din profilbild bör upplevas som formell, professionell och om möjligt vara relaterad till din bransch.
  • Det är också möjligt att lägga till en bakgrundsbild, vi rekommenderar bara detta om det tillför ett värde till din profil. Till exempel, som grafisk formgivare kan du lägga till en av dina projekt för att visa vad du är kapabel till.

Penn-ikonen

Om du vill redigera och ändra din profil finns det flera penn-ikoner på din personliga sida som du kan använda dig av. Dessa ikoner leder till en pop-up där du kan ändra en mängd information om dig själv. Nedan förklarar vi de två viktigaste pennorna på din sida.

Penn-ikon 1: Redigera introduktionen

Penn-ikonen bredvid din profilbild är där du kan ändra din personliga information. Följande information kan anges där:

    • Fullständigt namn och rubrik
    • Ange ditt fullständiga namn så att andra lätt kan hitta dig i systemet. Namnet du anger visas under din profilbild. Som du kanske har sett kan du också lägga till en rubrik som i sin tur kommer att visas under ditt namn. Vi rekommenderar starkt att du använder detta tillfälle till att nämna ditt nuvarande jobb eller den utbildning du gör.

      Söker du för närvarande ett jobb? Sätt då inte någonting vagt som ’Söker efter ett nytt äventyr’ låt istället folk veta vad du letar efter. Förslagsvis, ’Söker efter en junior position nära Stockholm’, detta gör att dina kontakter vet om de kan hjälpa dig eller inte.

      • Nuvarande anställning, utbildning och industri
      • I det här avsnittet kan du ange befattning eller utbildning. Det finns också möjlighet att lägga till den bransch du arbetar i eller vill arbeta i.

        • Plats
        • Vidare kan du lägga till den stad/region som du bor i. Det är dock upp till dig om du vill dela den här informationen offentligt. Om du letar efter ett jobb i din region, rekommenderar vi att du lägger till detta. Det gör det lättare för arbetsgivare att se var den ansökande bor i jämförelse med kontoret.

          • Sammanfattning
          • I det här delen kan du lägga till en beskrivning om dig själv. Genom att göra detta kan hela din profil bli mer personlig och därför mer relaterbar. Till exempel kan du nämna vad du gillar/gillade mest med ditt jobb, vad som motiverar dig som person och vad du letar efter i livet.

            • Media
            • Det finns möjlighet att lägga till externa länkar till din profil, gör bara detta om det tillför värde till din sida.

              Lägg inte till: Länkar till externa medier som Facebook/Twitter-konto.

              Lägg till: personlig blogg, egen webbplats etc.

Pen-ikonen 2: Redigera kontaktinformation

Den andra penn-ikonen är om kontakt- och personuppgifter, och kan hittas till höger på sidan. De alternativ och funktioner som du kan lägga till är:

    • Webbplats
    • Telefonnummer (+)
    • Adress (+)
    • E-postadress (+)
    • Privata meddelanden (Messenger)
    • Födelsedatum

Några av dessa har vi markerat med hjälp av ett (+) tecknet på grund av deras betydelse.

Lägg till en ny profil sektion

Denna knapp (blå textruta) kan hittas på höger sida av din kontosida och innehåller följande tre kategorier.

  1. Bakgrund
  2. Här lägger du information om arbetslivserfarenhet, utbildning och volontärarbeten. Om du har gjort frivilligt-/volontärarbete bör det definitivt nämnas. När du skriver ditt CV kan du använda din Linkedin-profil som en källa till information.

    Arbetslivserfarenhet - Informationen kommer att omfatta befattning, företagsnamn, plats, tid, sammanfattning och media. Tänk på att inte exakt beskriva vad företaget gör, arbetsgivare kan hitta denna information genom att klicka på företagets logotyp som kommer att presenteras bredvid. Lägg fokuset på dig själv genom att nämna vad du har gjort i företaget och vad din funktion var!

    Utbildning - Nämn de utbildningar som du har gjort eller fortfarande gör. För varje utbildning lägg till skola, nivå, studieområde, betyg, aktiviteter och föreningar, tidsperiod, beskrivning och media. Fyll i detta precis som arbetslivserfarenhet avsnittet, rakt på sak.

    Volontär erfarenhet - Det här avsnittet kommer att se riktigt bra ut på ditt CV och är därför definitivt värt att nämna. Här kan du fylla i följande uppgifter: organisation, roll, orsak, datum och beskrivning.

    Vad för beskrivning ska du skriva i varje del? Vi har skrivit ett exempel på beskrivningen för arbetslivserfarenhet.

    Mitt första jobb var på Studentjob och det har haft ett stort inflytande på den person jag är idag. På Studentjob fick jag möjligheten att utveckla mina färdigheter i lagarbete, time management och disciplin. Dessa färdigheter kom från ansvaret jag fick i hanteringen av våra sociala medier (Facebook, Twitter och Instagram). Det här jobbet har lärt mig om driften av företag online och vilken roll jag kan spela i det: särskilt den analytiska sidan intresserar mig.

  3. Förmågor
  4. När du lägger till färdigheter i din profil kan andra styrka dessa, vilket visar att andra känner att du har den skickligheten och har blivit något av en expert. Du kan också stödja andra genom att klicka på den tilläggssymbol som finns bredvid deras färdigheter på deras profilsida. Detta kan dock endast ske om du är ansluten med den personen.

  5. Prestationer
  6. Är du stolt över ett projekt som du har gjort, högskole-/universitetsexamen eller annan sak värt att nämna? Visa det här!

    Dessutom kan du också lägga till språk i denna del. Företag är ofta ute efter kandidater som kan tala en flera olika språk.

    Om du har följt de här stegen har du nu den perfekta Linkedin profilen. Nästa steg: att se till att du utökar ditt nätverk och så kommer inbjudningar för anställningsintervjuer snart att strömma in!

Första veckan på nya jobbet

Få ut det mesta av LinkedIn

Du har satt upp ditt konto, så vad gör du nu?  Med tipsen nedan kommer du att ha en aktiv profil på nolltid!  

    • Lägg till personer och utöka ditt nätverk: detta kan inkludera kollegor och klasskamrater. Du kan också bjuda in personer som du inte känner, men om du gör det se då till att du har en bra anledning till det. Den personen kan vara den som hjälper dig att få nästa jobb.
    • Ge andra personer rekommendationer och be dem att göra detsamma till dig. En rekommendation ser bra ut och ger arbetsgivaren ytterligare en anledning till varför du är den perfekta matchningen för jobbet.  
    • Skriv artiklar och blogginlägg om din passion, detta gör att du kommer ansluta dig med liknande intressen och därmed öka ditt nätverk.
    • Följ företagen som du är intresserad av. Detta är en liten gest, men om det märks av arbetsgivaren kan det lämna ett positivt intryck i ansökningsprocessen.

Din Linkedin profil är nu i princip ett CV på nätet. Se till att hålla informationen på Linkedin aktuell så att den lätt kan användas när du skriver ditt CV. Även om du fortfarande studerar eller för närvarande inte aktivt söker efter ett jobb, skapa en Linkedin konto och få ett försprång som du kommer att kunna dra nytta av senare.