Exempel på personligt brev
Ett exempel på ett personligt brev. Att skriva ett personligt brev kan vara svårt. Vi har skrivit ett exempelbrev att använda för inspiration.
Exempel på personligt brev |
Din address
Stad Post kod namn@email.se datum. Exempel: första juli 2015 |
Hej Maria,
|
Sju tips för att skriva ett bra personligt brev
Är du väl förebered, har läst allt du behöver om företaget och tagit reda på allt om jobbet? Isåfall kan du börja skriva ditt personliga brev. Här är sju tips för att skriva ett bra personligt brev.
- Kort och koncist Ett personligt brev är sällan längre än en A4-sida. Det innebär att det du skriver måste vara kärnfullt och välformulerat. Använd korta, kraftfulla meningar. Undvik information som inte tillför något för arbetsgivaren. Fundera hela tiden över om det du skriver är relevant för företaget och tjänsten. Undvik att upprepa ditt CV. En lista över tidigare anställningar är överflödigt. Skriv inte heller för utförligt om punkter som är bättre lämpade att förklara eller utveckla under ett telefonsamtal eller i en intervju.
- Anpassa din stil efter mottageren Ett bra personligt brev är formellt, men inte för formellt. Se till att ditt brev matchar den stil som verkar gälla hos företaget eller organisationen där du söker anställning.
- Första paragrafen Ofta står det att du ska öppna med att berätta hur du hittade jobbet och varför det passar dig, men så behöver inte vara fallet. Ingen av de meningarna säljer in dig. Försök istället skriva om något du sett på företagets hemsida, om deras produkt eller något personligt som visar varför du är rätt kandidat. Lite originalitet kan ta dig långt.
- Andra paragrafen I andra paragrafen bör du berätta varför du är intresserad av tjänsten och vad du vet som kan stödja det.
- Tredje paragrafen Här berättar du om dina egenskaper, de kvalifikationer du har som är kopplade till din arbetsuppgift och vad du kan erbjuda din arbetsgivare. Det är viktigt att du inte bara upprepar det du skrivit i ditt CV! Avsluta med att tacka den potentiella arbetsgivaren för deras tid och berätta att ditt CV och dina referenser finns bifogade (förutsatt att så är fallet).
- Korrekturläs Språkfel i ditt personliga brev ger ett dåligt första intryck och kan innebära att en annan kandidat får tjänsten. Att korrekturläsa är en liten tidsinvestering som kan göra stor skillnad!
- Spara som PDF Spara alltid brevet i PDF-format när du är färdig. Det garanterar att din lay-out inte blir märklig eller att andra oönskade förändringar sker.
Sex saker att tänka på när du skickar iväg ditt personliga brev
Ditt personliga brev är skrivet. Nu är det bara att luta sig tillbaks och trycka 'send', eller hur? FEL! Nu är det viktigare än någonsin att hålla tungan rätt i mun, att snubbla på mållinjen är inte roligt. StudentJob har sammanställt sex punkter du bör gå igenom innan du skickar ditt brev.
- Proffsig avsändare Se till att ha en ordentlig mailadress. Den som du haft sen sjunde klass och som var fyndig då är kanske inte aktuell längre.
- Ämnesrad Läs i platsannonsen för att se om det står hur de vill att ditt email ska skickas. Ofta finns det ett referensnummer som kan användas som ämne för ditt email. I synnerhet hos större företag är det här viktigt för att ditt email ska hamna rätt. Se annars till att välja en ämnesrad där det tydligt framgår vilken tjänst du söker.
- Innehåll i ditt email Skriv inte: ”Jag skulle vilja söka tjänsten ... jag har bifogat mitt personlig brev och CV som bilagor”. Den texten är överflödig och risken är att någon i HR bara sorterar in det i rätt mapp där det försvinner. Ta istället ditt personliga brev, eller en bit av det, och klistra in i ditt email. Se till att bifoga ditt CV och personliga brev också.
- Avsluta ditt email Ha alltid med ditt namn och telefonnummer i slutet av ditt email. Den här informationen finns såklart också i ditt CV, men ofta underlättar du det för någon som vill kontakta dig om informationen finns här också.
- Testa! Skicka först samma email som du planerar att söka med till dig själv eller en vän. Se hur det ser ut när det kommer fram, se om det är prydligt, kolla stavning och grammatik och se till att alla bifogade filer är med.
- Skicka in din ansökan! Ha med din egen adress som BCC så att du kan se att ditt email har kommit iväg. Eller kolla ”sent mail” eller dylik mapp.
Snyggt, du har fått en intervju. Du har alltså lyckats imponera med ditt personliga brev och ditt CV. Men nu kommer det viktigaste: att kunna möta de höga förväntningar du har satt.