Välkommen till Hemköp, vi erbjuder en arbetsplats med familjär stämning och tydliga gemensamma värderingar - kärleken till mat genomsyrar allt vi gör.
Hemköp erbjuder en jämställd arbetsmiljö och hos oss får du en bra balans mellan jobb, fritid och familj.
Då vår digitala analytiker ska gå på föräldraledighet söker vi nu hennes ersättare. Som digital analytiker på Hemköp har du det övergripande ansvaret för att mäta, analysera och bidra till att utveckla och optimera Hemköps e-handel, kommunikationsinsatser och övriga digitala kanaler.
I rollen blir du en viktig pusselbit i vår digitala resa. Du arbetar i nära samarbete med andra analytiker på Hemköp, e-handelsteamet, marknadsavdelningen och andra analytiska roller inom Axfood. Du rapporterar till chef för Affärskontroll och Analys och tillhör analysteamet på Hemköps supportkontor.
Är du redo att ta plats inom Hemköp och Axfoodkoncernen, där kunden alltid står i centrum?
Du kommer att ansvara för att löpande mäta, analysera och skapa insikter om hur våra kunder använder vår e-handel och övriga digitala kanaler som t ex appar och e-post samt utfall av kommunikationskampanjer. Det är ditt ansvar att genom din affärsanalys se till att rätt mätverktyg och metoder används på ett effektivt sätt i det löpande optimeringsarbetet för att driva en ökad försäljning och skapa en så bra kundupplevelse som möjligt.
Du kommer att ha en nyckelroll när det gäller att analysera Hemköps affär för att utveckla vår e-handel och digitala marknadsföringskanaler då vi kontinuerligt arbetar med att optimera onlinebeteendet och vår kommunikation, mycket baserat på de insikter du tar fram genom olika webanalysverktyg och A/B-testsystem. Du kommer också att basera dina rekommendationer på analyser gjorda ur vårt CRM-system.
Tjänsten är ett föräldravikariat på ca ett år och din placering är på Hemköps supportkontor i Stockholm.
Du har en mycket god analytisk förmåga och kan identifiera och analysera resultat genom att nyttja statistiska metoder. Du är också bra på att förmedla och tydligt presentera dina insikter både visuellt och kommunikativt.
Du har erfarenhet av att analysera e-handelssajter med stora trafikmängder med personifierat content och från att optimera sökresultat på e-handelssajter. Du behöver ha goda kunskaper inom Google Analytics, A/B- och multivariata tester samt andra verktyg för analys av onlinebeteende. Rollen kräver också goda kunskaper inom Excel och andra statiskmodelleringsverktyg.
Det är meriterande men inget krav att du har erfarenhet av analys av CRM-data.
14-04-2025
Ange nedan vart du önskar arbeta och glöm inte bort att ange din e-postadress!