Inaktiv platsannons

IT Support Specialist till Atea Logistics i Växjö

Om tjänsten

Är du en engagerad person som vill vara med och påverka upplevelsen av vår tekniska användarsupport, tycker om att jobba med underhåll av IT-system och att lösa IT- relaterade problem samt att hjälpa våra användare? Är du en serviceinriktad, driven och självgående lagspelare som vill vara del av en spännande förändringsresa? Då har vi kanske en utmaning som kan passa dig! Vi söker nu en IT Support Specialist till Atea Logistics som kommer vara en del i utvecklingen av Atea Logistics digitalisering och bidra till vår fortsatta lönsamhet och tillväxt.

I denna roll kommer du att rapportera till Service Delivery Manager för Atea Logistics och jobba både tillsammans med Atea Logistics, men också Atea Digital Services, ADS (Atea IT Group). Du kommer att vara en del av en organisation som har påbörjat en omfattande affärs- och IT transformation, vilken kommer driva vår tillväxt och ha stor påverkan de kommande åren. 

 

Din roll i laget

Din roll som IT Support Specialist innebär att du jobbar operativt med IT-administration, driftrelaterade frågor, övervakning av system och teknisk användarsupport för en utpekad del av systemportföljen. Rollen innebär uppgifter inom både 1st och 2nd line support. Du har ett nära samarbete med andra resurser i och utanför teamet (i Norden och Baltikum) och jobbar nära våra leverantörer för både hosting, support och utveckling. Du har en nära dialog med användarna och är bryggan mellan business och IT och behöver förmågan att rikta din kommunikation.

Du kommer även att ha ett operativt ansvar, som incidentkoordinator för vår Incident Management process, och vara ”spindeln i nätet”. Du är vår kontakt person gentemot vår 1st line support, Service Desk som är lokaliserad i Riga och tillsammans med dem säkerställer du vårt incident- och service requestflöde på bästa sätt. Du koordinerar och följer upp totalen av våra supportärenden, kör statistik och gör analyser, samt tar ansvar för kommunikation ut till våra användare vid driftstörningar och är ”bryggan” mellan IT och business. Du kommer också att delta på/driva vissa operativa möten med våra externa leverantörer kopplade till denna process. Du erbjuds en utvecklande roll där varje dag erbjuder nya utmaningar att lösa tillsammans med dina kollegor och där utvecklingsmöjligheterna är stora.
 

Dina huvudsakliga uppgifter i rollen som IT Support Specialist är:

  • IT-administration, IT-support och problemlösning kopplat till delar av IT-portföljen (framför allt vår ERP lösning)
  • Driftövervakning, övervakning av jobbköer och systemunderhåll av IT-system
  • Köra och ev skapa queries och vissa rapporter
  • Dokumentation
  • Incident management koordinatoruppgifter (ex. koordinering, dispatch, eskalering, uppföljning, rapporter, kommunikation)
  • Bidra i uppföljning av supportavtal (SLA/OLA)
  • Utveckla och driva förbättringsarbeten inom incidentprocessen och synkning till andra ITIL-processer
  • Kontakt och dialog med externa IT-leverantörer, samt delta på/driva vissa operationella möten
  • Delta och bistå med specialistkunskap i olika utvecklingsaktiviteter och projekt

 

Som person känner du troligtvis igen dig i följande:

Du är trygg i dig själv och har ett lösningsorienterat och serviceinriktat arbetssätt. Du drivs av att kunna förebygga, lösa problem samt att kunna hjälpa användare på ett lättillgängligt och prestigelöst sätt. Du anpassar din kommunikation och kan prata både med användare, men också med andra IT-specialister. Du är effektiv, har ett högt tempo i det du gör och i stressade situationer har du förmågan att behålla lugnet och kan prioritera och fokusera på rätt saker. Du är driven, har lätt för att ta egna initiativ och samarbetar väl med andra. Du är flexibel och inte främmande för förändringar och eftersom vi är på en stor förändringsresa är det viktigt att du kan hantera att ”leva lite i det okända” och inte hindras utan istället sporras av att du kan vara med och påverka. Du vill fortsätta lära nya saker och utvecklas i din yrkesroll. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
 

För att lyckas i rollen som IT Support Specialist bör du ha följande kunskap/erfarenhet:

  • Relevant eftergymnasial utbildning
  • Gedigen erfarenhet av teknisk användarsupport
  • Teknisk operativ erfarenhet, samtliga plattformar, men AS/400 (iSeries) är meriterande
  • Erfarenhet av processarbete och ITL-ramverk, Incident Management koordinering är meriterande
  • Analys, statistik och rapporterfarenhet
  • Erfarenhet att samarbeta med olika stakeholders och leverantörer
  • Erfarenhet av arbete inom Supply Chain är meriterande
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska både muntligt och skriftligt är ett krav
     

Om Atea och Atea Logistics

Atea är norra Europas ledande aktör inom IT-infrastruktur. Koncernen sysselsätter mer än 7000 medarbetare. För Atea står hållbarheten i fokus. Vi tar vår del av ansvaret för hållbar samhällsutveckling och bidrar till resurseffektiv hantering av IT-utrustning. Det är så vi gör IT hållbar och minskar miljöpåverkan, ökar effektiviteten och minskar kostnaderna. Atea Logistics är koncernens interna distributör och experter inom IT-logistik. Atea Logistics hjälper våra kunder med effektiv produkthantering under hela livscykeln. Goitloop är Ateas koncept att hjälpa kunderna att avyttra föråldrad IT-utrustning och hjälpa till att föra utrustningen till den cirkulära ekonomin. Atea har ett nytt modernt och hållbart logistikcenter i Växjö med totalt 27 000 kvadratmeter inklusive kontor och produktionsområden. Här fokuserar Atea på effektivitet och hållbarhet under IT-produkternas livscykel.

Ansökan

Har du frågor om tjänstens innehåll eller hur det är att arbeta på Atea Logistics är du välkommen att kontakta Linda Bahtiri, Head of Atea Digital Services Logistics via +46 73 862 26 30 alternativt l eller Heléne Gröön, HR chef Atea Logistics via +46 70 919 70 31 alternativt . Den här rekryteringsprocessen hanteras av oss på Atea och vi undanber oss därför alla samtal och eventuella förslag från rekryterings- och bemanningsföretag. Vi hanterar ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatum. Som en del i Ateas rekryteringsprocess ingår bakgrundskontroll av slutkandidat. Atea vill vara The Place To Be och därför värdesätter vi de kvalitéer som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten. Varmt välkommen med din ansökan!

Publicerad den

27-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Växjö
Typ av kontrakt
Heltidsjobb (förstajobb)
Typ av jobb
IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Växjö | IT | Heltidsjobb (förstajobb)