Inaktiv platsannons

Chef Kommunikation till Hemköp i Stockholm

Om tjänsten

Hemköp är butikskedjan för matälskare, där god och hållbar mat står i fokus med närmare 200 butiker i Sverige. I Hemköps organisation ingår även Tempo med cirka 150 butiker. Med fokus på färskvaror och kundmöten som guidar och inspirerar är vår strävan att överträffa kundernas förväntningar, oavsett om du handlar i butik eller digitalt. På Hemköp är det högt till tak och vi delar med oss av kunskap, växer och utvecklas tillsammans. Vi är måna om att stödja och uppmuntra våra medarbetare och erbjuder löpande utveckling och ny kunskap. Hos oss slutar aldrig lärandet! För Hemköp är mångfald en styrka. Medarbetarnas kunskaper, kompetenser och perspektiv skapar nya möjligheter och bättre beslut. Vi uppmuntrar därför en mångfald av sökande till alla tjänster.

 

Bli en av oss

Vi söker nu en ny kommunikationschef med bred erfarenhet inom PR, krishantering, internkommunikation och hållbarhet. Du kommer att arbeta i en spännande organisation med ett unikt starkt varumärke och möjligheten att påverka från dag ett och ta ägarskap kring vår framtida utveckling, med starka relationer till omvärlden.

 

Hos oss genomsyrar kärleken till mat allt i vår strävan att göra livet enklare för alla matälskare som vill äta gott varje dag. Vi utmanar för att ligga i framkant inom hållbarhet och utvecklar ständigt vårt erbjudande med butiker i geografiskt viktiga lägen med e-handel som ett växande segment för marknadens nöjdaste kunder. Hemköp har utvecklats mycket positivt senaste åren – med fokus på förändring i arbetsprocesser, kommunikation och interaktion med våra handlare. Vi har både egenägda butiker och många franchisetagare.

Arbetsuppgifter

Rollen är starkt kopplad till både Hemköp och Tempos varumärken och kommersiella strategi, vilket även inkluderar internkommunikationen. Du ska kunna agera som pressansvarig och talesperson för oss som ansvarig för pressjour, där du löpande stöttar och medietränar talespersoner.

 

Den som är hållbarhetsansvarig för Hemköp är en viktig del av ditt team. Till teamet hör även den som ansvarar för vår externa kundtjänst där du tillsammans med kundtjänstansvarig kravställer och följer upp mot vår externa partner. Arbetsmiljöansvar ingår i rollen.

 

Du förväntas stå upp för och agera i enlighet med våra kärnvärden, att vi är starkare tillsammans samt med långsiktighet, kundfokus och ansvar arbetar för lönsam och hållbar tillväxt inom Hemköp som är en del av Axfood AB, noterat på Nasdaq Stockholm AB:s Large Cap-lista. Hos oss ger drivkraft växtkraft och inom koncernen kan vi utvecklas tillsammans.

 

Du arbetar i nära samarbete med vår marknadsavdelning, Axfood som koncern och våra butiker runt om i hela landet. Rollen är placerad i fina lokaler på Torsplan i Stockholm och du rapporterar till marknadschefen. I rollen som Chef Kommunikation leder du arbetet med både vår externa (PR) och interna kommunikation. Till din hjälp har du ett team på i nuläget fyra personer.

Vem är du?

Vi söker en framåtlutad, strukturerad och engagerad person, en erfaren ledare med positiv energi. Din förmåga att samarbeta och kommunicera på ett tydligt sätt i budskap och handling hjälper dig att lyckas i denna roll och du ser verksamheten med helhetsperspektiv och genuint intresse för försäljning, kundnytta samt att utveckla företagets lönsamma affärer.

 

Att arbeta med att skapa struktur samt ordning och reda är också viktigt. Du stärker och fortsätter utveckla våra rutiner och infrastrukturen för vår kommunikation, med proaktivt arbete för att öka Hemköps närvaro i externa medier och initiativ för att vi ständigt ska synas på rätt sätt, där relevant innehåll i sociala medier är ett viktigt inslag.

 

Vi tror att du har en relevant akademisk examen och har arbetat ungefär tio år inom kommunikationsbranschen, med både PR och intern kommunikation. Dessutom har du väl dokumenterad erfarenhet av att arbeta och leda inom retail, med resultat-, budget-, och personalansvar. Dagligvaruhandel är meriterande i kombination med ansvar för kommunikation, PR och kriskommunikation samt att leda kundservice. I denna roll ingår du i marknadsledningsgruppen.

 

Att vara en trygg och stabil ledare som finns där för teamet är avgörande för att lyckas i den här rollen. Du har ett coachande och trovärdigt förhållningssätt gentemot dina medarbetare och bygger starka team genom att ge ansvar och förtroende. Du har även förmågan att förenkla och förtydliga komplexa frågor genom att vara en god retoriker, med goda kunskaper i svenska och engelska.

I den här rekryteringen samarbetar vi med Bohmans Nätverk. Ansök via länken 

Urval och intervjuer sker löpande. Sista ansökningsdag är 2022-02-16. För mer information om tjänsten, kontakta gärna: Erik Haglöf tel +46(0)708 441160 / erik.haglof@bohmans.com eller Ebba Hultkvist Stragne tel +46(0)768 00 98 08 ebba.stragne@bohmans.com

Publicerad den

07-01-2023

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm
Typ av kontrakt
Deltidsjobb
Typ av jobb
Detaljhandel, Restaurang
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej

Stockholm | Detaljhandel | Restaurang | Deltidsjobb