Inaktiv platsannons

Customer Analytics Manager i Stockholm Stockholm

Nordens ledande medieföretag med över 200 års erfarenhet av mediemarknader i förändring. Vi söker nu dig som är villig att hjälpa oss utveckla vår verksamhet.

Om tjänsten

Arbetsuppgifter

Vill du bli en del av ett engagerat och välkomnande team som strävar efter att utveckla riktigt bra kundupplevelser och därigenom bidra till ökad läsning? Varje dag besöker över 200 000 kunder Adlibris och vi är mitt i ett spännande förändringsarbete för att bli ännu mer kundupplevelsecentrerade och hjälpa ännu fler av våra kunder att hitta sin nästa stora läsupplevelse, den perfekta presenten eller sin kurslitteratur hos oss.

Rollen som Customer Analytics Manager har en central roll i att bidra till den transformation som pågår inom Adlibrisgruppen för att bli ett mer kundinsiktsdrivet företag. Som Customer Analytics Manager hos oss kommer du är att planera och genomföra kundanalyser eller kundundersökningar, förmedla insikter och utifrån analyserna föreslå hypoteser att testa för att förbättra kundupplevelsen och skapa och utveckla lönsamma och långsiktiga kundrelationer.

Customer Analytics Managern kommer jobba med återkommande analyser av kund-KPIer och undersökningar såsom NPS, för att fånga upp trender och avvikelser, men också med ad-hoc analyser utifrån behov av fördjupade insikter. I insiktsarbetet ingår att formulera frågeställningarna, identifiera metoder, sätta upp ex enkäter, ställa frågor till vår kundpanel eller göra analyser av beteendedata, sammanställa resultatet och diskutera slutsatser och förslag på åtgärder framåt med relevanta intressenter. I rollen kommer du ansvara för databasanalyser och utföra olika typer av uppföljning på bearbetade kunder, och den inkluderar också att samordna planering och genomförande av analyser och uppföljningar med andra analysroller i företaget och säkerställa att vi samlar ihop alla kundinsikter – såväl kvantitativa som kvalitativa analyser av både beteenden och attityder - och drar nytta av dom i ex strategiutveckling, idégenereringar eller prioriteringar av förbättringsinitiativ. Customer Analytics Managern kommer jobba nära Business Intelligence/Data Science i frågor runt datahantering som berör och möjliggör kundanalys, samt nära CX Lead i arbetet med att definiera frågeställningarna och att utifrån insikterna utveckla kundstrategier och bidra till utveckling av kundupplevelsen.

Adlibrisgruppen söker en naturlig ledare som har förmågan att få med sig andra. En tydlig kommunikatör som gillar att bygga relationer tvärs hela organisationen och som har ett starkt driv för förändringsarbete med fokus på kundupplevelsen, och kan samla insikter som vi praktiskt kan agera utifrån.

Kvalifikationer

För att lyckas i rollen som Customer Analytics Manager tror vi att du har en universitets- eller högskoleutbildning och minst 3 års erfarenhet av en roll inom BI, analys eller marknadsundersökningar. Du har en mycket stark analytisk förmåga och gillar att dyka ner i databaser för att hitta olika svar på frågeställningar, och gärna ha en god förståelse och kompetens inom statistik. Ett huvudfokus en period framåt kommer vara på att analysera kunddata, och i det arbetet är det en stor fördel att ha erfarenhet av Google Big Query. Kan du även SQL eller till och med Python så kan det säkert komma väl till pass, liksom erfarenhet inom Google Analytics. Vidare ser vi det som meriterande om du har erfarenhet av att jobba med Martech/Marketing Automation/CRM-system/CDP verktyg och även erfarenhet av att jobba med att sätta upp, förfina och förbättra kundsegmenteringar.

Det är meriterande om du har bra affärsförståelse inom e-handel. Vi tror att du har en stor nyfikenhet på att förstå kundbeteende, och ett genuint intresse för datadriven affärs- och kundutveckling och du är van att omsätta frågor och hypoteser till analyser och utifrån resultatet utforma rekommendationer.

Vi tror du har ett strukturerat arbetssätt och god förmåga att organisera, driva och planera ditt arbete. Vi tror att du är en självständig person som samarbetar effektivt i tvärfunktionella team. Vidare tror vi att du har ett kundcentrerat mindset och som person trivs du i en föränderlig miljö, är nyfiken på att lära dig nya saker och gillar att ta ägandeskap för ditt eget arbete. Om du dessutom älskar böcker och läsning, så tror vi du kommer trivas extra bra hos oss!

Om Adlibrisgruppen

Adlibrisgruppen kännetecknas av en familjär anda och entreprenöriell kultur. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och kan erbjuda god work-life balance med bra förmåner som bland annat inkluderar flextid, gym på arbetsplatsen och friskvård på arbetstid. Hos Adlibrisgruppen vill vi samla talanger med olika bakgrund eftersom vi är övertygade om att bredden gör oss starkare och mer konkurrenskraftiga som företag.

Några av våra medarbetare
Paolo Boschini
Full Stack Developer
"Den fria och drivande arbetsmiljön låter oss utveckla våra kompetenser och skapa produkter och samarbete av hög kvalité."
Marika Leclercq
CFO Adlibrisgruppen
"Adlibrisgruppen är en varm och välkomnande arbetsplats med fokus på utveckling och förnyelse. Det finns ett stort engagemang och vilja att hela tiden förbättra vår affär och kunderbjudande."
Emil Göransson
Kategoriansvarig Inköp
"En arbetsplats som aldrig vilar, inte räds några utmaningar och ständigt utvecklas."
Martina Guslin
Kategoriansvarig barn- & ungdomsböcker
"Adlibris genomsyras av en vilja att hela tiden bli bättre och utmana gamla sanningar. Detta är något som är viktigt för mig i mitt arbetsliv för att själv utvecklas på ett personligt plan."
Vi har riktigt bra förmåner
  • Friskvårdsbidrag

  • Personalrabatt på alla våra härliga produkter!

Publicerad den

26-03-2024

Extra information

Status
Stängd
Ort
Stockholm Stockholm
Typ av jobb
Kontor / Administration , IT
Körkort önskas
Nej
Tillgång till bil önskas
Nej
Personligt brev krävs
Nej