Tips och råd > Sju tips för att skriva ett bra personligt brev

Sju tips för att skriva ett bra personligt brev

Är du väl förebered, har läst allt du behöver om företaget och tagit reda på allt om jobbet? Isåfall kan du börja skriva ditt personliga brev. Här är sju tips för att skriva ett bra personligt brev.

  1. Kort och koncist
    Ett personligt brev är sällan längre än en A4-sida. Det innebär att det du skriver måste vara kärnfullt och välformulerat. Använd korta, kraftfulla meningar. Undvik information som inte tillför något för arbetsgivaren. Fundera hela tiden över om det du skriver är relevant för företaget och tjänsten. Undvik att upprepa ditt CV. En lista över tidigare anställningar är överflödigt. Skriv inte heller för utförligt om punkter som är bättre lämpade att förklara eller utveckla under ett telefonsamtal eller i en intervju.
  2. Anpassa din stil efter mottageren
    Ett bra personligt brev är formellt, men inte för formellt. Se till att ditt brev matchar den stil som verkar gälla hos företaget eller organisationen där du söker anställning.
  3. Första paragrafen
    Ofta står det att du ska öppna med att berätta hur du hittade jobbet och varför det passar dig, men så behöver inte vara fallet. Ingen av de meningarna säljer in dig. Försök istället skriva om något du sett på företagets hemsida, om deras produkt eller något personligt som visar varför du är rätt kandidat. Lite originalitet kan ta dig långt.
  4. Andra paragrafen
    I andra paragrafen bör du berätta varför du är intresserad av tjänsten och vad du vet som kan stödja det.
  5. Tredje paragrafen
    Här berättar du om dina egenskaper, de kvalifikationer du har som är kopplade till din arbetsuppgift och vad du kan erbjuda din arbetsgivare. Det är viktigt att du inte bara upprepar det du skrivit i ditt CV! Avsluta med att tacka den potentiella arbetsgivaren för deras tid och berätta att ditt CV och dina referenser finns bifogade (förutsatt att så är fallet).
  6. Korrekturläs
    Språkfel i ditt personliga brev ger ett dåligt första intryck och kan innebära att en annan kandidat får tjänsten. Att korrekturläsa är en liten tidsinvestering som kan göra stor skillnad!
  7. Spara som PDF
    Spara alltid brevet i PDF-format när du är färdig. Det garanterar att din lay-out inte blir märklig eller att andra oönskade förändringar sker.

[[user_feedback]]