Tips och råd > Struktur på ett bra CV

Struktur på ett bra CV

Ditt CV är en sammanställning av dina färdigheter och erfarenheter att ge till företag du söker anställning hos. Oftast överlämnas det tillsammans med ett personligt brev. Ditt CV är en samling korta meningar om vem du är, vad du är kapabel till och din arbetslivserfarenhet. Är du ovan att sammanställa ditt CV kan det vara skönt med lite riktlinjer. Vad är det egentligen du ska ha med?

Personuppgifter

Ha alltid dina personuppgifter högst upp i ditt CV. Du bör åtminstone inkludera namn, adress, telefonnummer, mailadress och personnummer. Nuförtiden är det vanligt, ifall dessa sidor används i samband med ditt arbete, att lägga till ditt LinkedIn- och Twitterkonto.

Studier

Redovisa alla dina relevanta studier. Börja med din senaste eller pågående utbildning och arbete dig nedåt i kronologisk ordning. Skriv skolans namn, vilka examina du tagit och när du läste.

Arbetslivserfarenhet

Här redovisar du din arbetslivserfarenhet. På samma sätt som för studier bör du börja ovanifrån och arbeta dig nedåt i kronologisk ordning. Skriv namnen på företagen, var arbetsplatsen låg, din roll och en kort beskrivning av din roll och dina arbetsuppgifter. Anpassa vilka jobb du redovisar utifrån den tjänst du söker, en anställning som inte tillför något kan utelämnas.

Språkkunskaper

Berätta vilka språkkunskaper du har och vilken nivå du håller i såväl skrift som tal.

Datorkunskaper

Redovisa vilka program du kan hantera och på vilken nivå du är. såväl mjukvarupaket (tänk Office) och specifika program bör redovisas.

Körkort

Har du körkort? Skriv isåfall vilken behörighet och hur länge du har haft det. För många tjänster är körkort meriterande eller nödvändigt.

ladda upp ditt CV [[user_feedback]]