Hur du kan minska din nervositet inför en arbetsintervju

Av Elin H på 03-04-2017
0 kommentarer | 150 vyer

Arbetsintervjuer är för väldigt många, om inte de allra flesta, en aning skrämmande. Det är så mycket att tänka på: bland annat ska en komma i tid, kunna svara på deras frågor, kunna veta åtminstone generella saker om tjänsten, företaget och vad de söker, och utöver allt det ska en även göra ett gott intryck. Det är inte konstigt att det känns nervöst - i synnerhet om det vilar mycket på att få just den tjänsten.

Att vara lite nervös kan i många fall enbart vara bra, men nervositeten kan även lätt bli ett hinder. Här kommer ett par knep du kan använda dig av för att minska den, och se till att den inte hindrar dig.

Förbered dig inför en arbetsintervju

Positiva affirmationer är ett enkelt men effektivt sätt att öka sitt självförtroende, och därav minska nervositeten inför en intervju. Det innebär att en, genom att säga eller skriva positiva påståenden om sig själv och sin förmåga, påverkar en själv till att tro på det och få en boost i självförtroendet och humöret. Även fast man inte alltid tror på sitt påstående, snappar ens hjärna upp det ändå och tar till sig det. Det bästa sättet är, enligt mig, att säga positiva saker om sig själv framför spegeln. Exempelvis kan du säga till dig själv att du kommer få jobbet, att du är perfekt för det, och att du inte ska låta din nervositet hindra dig. Jag förstår om det kan verka lite fånigt i början, men det fungerar.Om du av någon anledning - att du kanske inte är ensam eller att det kanske känns jobbigt - inte vill säga det högt framför spegeln rekommenderar jag att iallafall tänka det. Uppmuntra dig själv så som du hade uppmuntrat din bästa vän.

Visualisering - i detta fall att exempelvis föreställa sig hur intervjun kommer vara - är en annan sak som kan hjälpa. Visualisering innebär att man i princip fantiserar och skapar detaljerade bilder i huvudet kring något man ska göra eller vill uppnå. Det kan hjälpa dig att förbereda dig mentalt för intervjun, vilket kan göra dig lugnare. I synnerhet om du visualiserar intervjun i ett positivt ljus. Föreställ dig hur du skakar hand med de/den som intervjuar dig. Föreställ dig hur du skämtar, och hur ni skrattar. Föreställ dig hur du lugnt och säkert svarar på frågorna - hur du till och med lyckas ge ett perfekt svar till en oförberedd fråga. Föreställ dig känslan när de ringer och säger att du har fått jobbet. Att skapa en positiv, men nyanserad bild av intervjun kan ge dig ett lugn och självförtroende som kan öka chansen att du blir nöjd med dig själv och din intervju.

 Visualisera arbetintervjun framför dig

Fokusera på att andas djupa andetag. Detta är något som gäller under själva intervjun, och något jag främst tar upp på grund av mina egna erfarenheter. Att ha någonting att fokusera på, något som håller en kvar under intervjun, kan vara oerhört hjälpsamt. Djupa, långsamma andetag gör även att ens kropp blir lugnare, och minska symptomen på stress och nervositet. Dessutom är det lätt hänt att tankarna snurrar in i varandra när en är nervös, och liksom svävar iväg. Andningen kan bli som ens egna ankare - att fokusera på den ser till att en stannar kvar i nuet.

Jag hoppas att dessa knep kan hjälpa dig. Kom ihåg att du är en fantastisk, unik person, och du kommer fixa intervjun galant! Om du har några fler tips eller knep får du gärna skriva dem i kommentarsfältet nedanför.

Kommentarer

Inga kommentarer än. Bli först att kommentera

Kommentera