Smartare matlagning

Av Rebecca Madsen på 28-09-2017
0 kommentarer | 126 vyer

Är du trött på micrade nudlar och ostmackor? Hungrar du efter en riktigt vällagad och god måltid men oroar dig över studiebidraget? Att äta god, lättlagad och hälsosam mat behöver inte vara svårt eller det minsta dyrt. Låter det för bra för att vara sant? Häng med i tipsen nedan och förbered dig för en ny, läcker fas i studentlivet!

Skapa ett basförråd. Alla bra koncept  börjar med en noggrann planering. Med ett genomtänkt basförråd slipper du komma hem till ett tomt kylskåp. Se till att alltid ha ett lager av frysta grönsaker i frysen, rotfrukter i kylskåpet, torrvaror som bönor och linser, gryner och mjöl liksom ägg hemma. Vill du inte äta enbart växtbaserat? - Byt ut en del av köttet i köttfärssåsen mot bönor och rotfrukter för att spara pengar.

Utnyttja tiden maximalt. Pluggar du hemifrån kan du sätta ett bröd på jäsning och få goda frallor till frukost. Tentaplugg? - Sätt en gryta på spisen och låt en chili eller soppa puttra under dagen så har du både middag till kvällen och matlådor att frysa in och, just det - matlådor är studentens heliga Graal. Tar du med en matlåda varje dag kan du spara hundralappar varje månad.

Gör matlådor! Att köpa lunch för en hundring fem dagar i veckan blir snabbt flera tusenlappar i månaden. Tar du med en matlåda med en portionskostnad på cirka 20 kronor, får du istället fem luncher för en totalkostnad på hundra kronor. Bloggen ”Under Tian” ( https://undertian.com/ ) har massor av recept med en portionskostnad under tio kronor och hela veckomenyer om du behöver inspiration.

Handla i säsong. Det är det bästa och smakligaste rådet, liksom ett faktum att stor tillgång pressar
priserna. Passa därför på att handla och frysa in rotfrukter, svamp och kål under hösten. Apelsiner
finns i mängder kring juletid och är dessutom saftigare än de sommartid. Äpplen, potatis, lök och
bananer finns året om.

Utnyttja butikernas medlemsförmåner. På de flesta stormarknader finns kundkort där poäng
samlas och blir till erbjudanden eller kuponger. Utnyttja detta och få rabatt. Till sist kommer här en lathund som hjälper dig att skapa det perfekta basförrådet:

I skafferiet: Bönor, kikärtor och linser kan blötläggas under natten och kokas under dagen. De innehåller massor av protein till en billigare peng än kött. Dryga ut köttfärssåsen med linser och få mer för pengarna. Havregryn och andra gryner, mjöl, pasta och ris håller länge och är billiga men bra och mättande basvaror. Addera kryddor och du har oändligt med smakvarianter att tillgå.

I kylskåpet: Rotfrukter, kål, potatis klarar sig länge. Ser de tråkiga ut? - släng ned i nästa gryta eller frys in. Ägg håller länge i kylen och en omelett eller fried rice tar inte mer än ett par minuter att laga om du har båttom. Kokta ägg klarar sig dessutom en hel dag i rumstemperatur. Perfekt som billigt mellanmål!

I frysen: Släng ingen mat! Frys in överblivna rester eller slattar till matlådor eller tillbehör. Är bananerna bruna blir de perfekta som glass efter ett par timmar i frysen. Här kan du också bunkra upp med frysta grönsaker som broccoli och blomkål. Akta dig däremot för frysta färdigrätter - de är onödigt dyra!


Kommentarer

Inga kommentarer än. Bli först att kommentera

Kommentera