STUDENTJOB BLOG

Som student känner du säkert igen dig i intensiva tentaperioder med många timmar framför datorn. Och av den korta tid som återstår av dagen kanske inte ett träningspass är det som lockar? Men vi på Actic vet hur viktigt det där träningspasset är – både för din hälsa och prestation.

Om du som student ska klara av att lyssna på vad som sägs på lektionerna och orka förstå vad som står i böckerna är det superviktigt att du får upp pulsen, och det ganska ofta. Vi är fortfarande utrustade med samma hjärna som våra förfäder som gick på savannen och den är inte gjord för att sitta i skolbänken eller vid en dator hela dagarna. Vår hjärna är byggd för att klara snabba stötar av stress – tänk att du blir jagad av ett lejon – och sedan slappna av igen. Den klarar inte det ständiga stresspåslag som vi utsätter oss för idag i och med all information som vår hjärna måste ta hand. Netflix-scrollande, nättidningar, sociala medier, telefonsurfande, Tinderdejtande, pluggande … du kan säkert fylla på listan själv!

White cup and coffee

Träning gör dig smart

Stressen som orsakas av allt det här gör att vi får för mycket kortisol i kroppen. Det är ett stresshormon som får oss att må dåligt, sova sämre, får svårt att lära oss saker och att fokusera. Om du tränar så att du blir flåsig och trött kommer kroppen lära sig att inte skicka ut så mycket kortisol i kroppen. Resultatet blir att vi blir mindre stressade. Det går att nästan bli immun mot stress om vi bara rör på oss tillräckligt mycket, framförallt konditionsträning. Du blir också mycket smartare om du tränar, eller rättare sagt, hjärnan har mycket lättare att komma ihåg nya saker eftersom att minnet förbättras. Tränar du på morgonen, eller kanske cyklar till skolan, kommer du dessutom att kunna ha nytta av effekten hela dagen!

Den bästa medicinen

Motion och träning har även visat sig effektiv mot ångest och depression, som är ett ökande problem bland unga. Om man kunde sälja träning i tablettform skulle det bli världens mest sålda medicin! Dessutom har träning inga negativa biverkningar. Fysisk aktivitet gör också att vi sover bättre, och tro det eller ej - konditionsträning gör att du får fler hjärnceller.

Använd kroppen!

Men det är ju inte bara hjärnan som blir glad och funkar bättre när du tränar. Musklerna, skelettet, hjärtat och lungorna gillar såklart också träning – jättemycket faktiskt. Du som pluggar och förmodligen sitter ner stora delar av dagen vid en dator riskerar att få ont i ryggen, nacken och axlarna. Du plockar säkert upp telefonen då och då också? Har du kanske hört talas om paddnacke, när huvudet åker fram och du får ont i nacken för att du sitter och hukar över en skärm som du håller i handen?

Om du börjar röra på dig kommer många av de här problemen att försvinna. Det är kanon att få in vardagsmotion på dagarna, som att gå eller cykla till skolan eller gå i trappor istället för att ta hissen. Framförallt älskar hjärnan pulshöjande vardagsmotion, men det krävs lite mer för att få ordentlig fart på hjärtat och musklerna och slippa få ont. Testa att springa lite i skogen, klättra över stenar och kryp under stockar. Använd kroppen på det sätt som den är tänkt att användas. Eller hitta ett utegym och varva träning där med att springa en slinga på några hundra meter. Man måste inte ha ett gymkort för att kunna träna, allt du behöver är ett par bra skor.

Woman stretching

8 steg till en frisk kropp

Försök att få med rörelserna nedan i varje pass. Då ger du kroppen vad den vill ha för att orka ligga på topp! Du kan genomföra rörelserna hemma eller utomhus såväl som på gymmet. Behöver du mer träningsinspiration kan du få tips på vår sida!

Rörelse framåt och bakåt
Se till att få in rörelser framåt och bakåt, till exempel genom löpning eller cykling.

Rörelse i sidled
Det är viktigt att kroppen får röra sig i sidled. På en löptur i skogen får du in rörelserna automatiskt men du kan även köra utfallssteg eller hopp i sidled, alternativt genom att springa i zick-zack.

Rotation
Öva på att rotera kroppen eller att stå emot en rotation. Du kan till exempel stå i en planka och släppa en hand eller en fot och hålla kroppen stilla.

Hoppa
En enkel men ack så effektiv rörelse! Genom att hoppa stärker du bland annat skelettet som älskar stötig träning.

Smidighet
Din smidighet kan du träna på olika sätt, bland annat genom att krypa och klättra. Tränar du utomhus kan du säkert hitta en gren du akan krypa under och en stock att klättra över!

Böjrörelser
Det är viktigt att du tränar böjrörelse, framför allt i benen. Här är en toppenövning riktigt djupa benböj eller utfallssteg.

Sträck på dig
Sätt armarna över huvudet och titta upp mot himlen. Denna rörelse är extra viktig för dig som sitter framför en dator eller med näsan i böckerna hela dagarna.

Stretcha
Det är viktigt att du sträcker ut kroppen regelbundet. Om du brukar sitta ner mycket mår ryggen bra av att du stretchar lite extra i framsidan på höften och rumpan.

Vi på Actic har alltid fina erbjudanden till dig som student. Sök upp din närmaste anläggning och se vad vi erbjuder dig. Nu kör vi!

Team spirit and hands together

Dela den här artikeln

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer än. Bli först att kommentera

Populära inlägg