STUDENTJOB BLOG

Har du en klump i magen, ont i huvudet och känner du att du inte kan fokusera på det du ska göra? Detta kan vara tecken på att du är stressad.  Ibland kan det kännas omöjligt att kunna varva ner och få ut allt som pågår i hjärnan. Vi stressar över skolan, framtiden och de förväntningar vi upplever att andra har på oss. Stress är en överlevnadsinstinkt som är viktig för oss. Samtidigt som den är bra och viktig så kan den bli överväldigande och påverka oss negativt. Då kan du bland annat uppleva att du blir irriterad av minsta lilla, att du sover dåligt och att du spänner dig. I dagens blogginlägg tänkte vi dela med oss av bra tips för att försöka varva ner och släppa stressen.

Boy is stressing

Sov ordentligt

Prioritera din sömn. När du sover så vilar kroppen upp sig och återhämtar sig. Sömn är således en viktigt del i ditt välmående. Det är stunden då du får bearbeta dagens intryck och kroppen får tid att reparera sig. Om du har svårt att sova så börja förbereda dig för sängen tidigare på kvällen. Lägg undan din telefon, sluta kolla på Netflix, släck ner i ditt rum och försök koppla av. En  bra idé är att läsa en bok innan läggdags.

Träna och håll dig fysiskt aktiv

Träning i alla sina former är ett bra sätt att rensa ur hjärnan. Detta betyder inte att du behöver gå till gymmet för ett spinningpass eller köra ett mördande crossfitpass. Ibland kan det räcka med en promenad för att rensa tankarna och slappna av. Ta en promenad, gärna i naturen, och försök stänga av hjärnan. Ibland blir man stressad för att man inte hinner träna - tänk då att promenader faktiskt är träning så det räknas också ;)

Meditera

När du känner att hjärnan håller på att explodera så prova att meditera! Sätt en timer på din mobil (i början så kan 3-5 minuter vara lagom), sätt dig bekvämt så att du kan slappna av (ligg inte ner för då kan det bli lite väl avslappnat) och fokusera på din andning - bara på din andning. Det är svårare än vad man kan tro så det kan krävas en del träning innan du får till det. Du kommer märka att du störs av många tankar som bråkar om din uppmärksamhet men försök få dem att bara flyta förbi utan att lägga någon vikt vid dem. I början kan det kännas svårt att komma ner i ett stilla tillstånd när du mediterar men övning ger färdighet och innan du vet ordet av så lyckas du att fokusera på ingenting.

Säg nej till saker

Våga säga nej till saker. Det är enkelt att tänka att man ansvarar för allt och alla och tyngden på axlarna bara växer och växer. Gör dig själv en tjänst och säg nej till saker. I början är det svårt för man vill ställa upp, vara en bra kompis eller hänga med på allt roligt men ju mer du tränar på att säga nej desto bättre blir du på att prioritera dig själv först. Känner du att du inte pallar med barrundan, filmkvällen eller träningen så låt bli - ladda upp dina batterier istället!

Våga berätta att du känner dig stressad

Ofta hjälper det att dela med sig av sina känslor. Även om det känns som att man är ensam i eländet är det många som känner likadant som du gör. Om andra i din omgivning vet om att du är stressad så kan ni hjälpas åt att prioritera lugn och avslappning. :)

Dela den här artikeln

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer än. Bli först att kommentera

Populära inlägg