Du måste inte alltid vara bäst

Av Rebecka Madsen på 10-10-2017
0 kommentarer | 111 vyer

Första skoldagen är sedan länge genomförd, nollningen ett minne glatt och numera hittar du på universitetsområdet utan att tappa bort dig eller fråga om vägen. Du befinner dig mitt i terminen bland boktravar, sittningar, tentor och plugg upp över öronen. Allt är precis som det ska.

Men det är något som skaver… I början var det bara ett fladdrande i magtrakten, ett fladder som sprider sig till bröstet och gör det allt svårare att andas. Sedan kommer handsvetten, dimman framför ögonen och rastlösheten. Det är stressen, varm i kläderna dryper den fram i pannan och tentaångesten blir allt mer svårforcerad. Helst av allt vill du skjuta pluggandet långt framför dig och dra ett tjockt och varmt duntäcke över huvudet när tentorna hopar sig som svara regnmoln på himlen.

Känner du igen prestationsångesten?

Att drabbas av prestationsångest är ingenting ovanligt. I själva verket kan den uppstå hos den mest livskraftiga och entusiastiske av människor. Livet är kort och vi vill fylla tiden med så mycket roligt och viktigt som det bara går. Vi vill alla uppnå våra mål och drömmar och göra vårt bästa - oavsett om det är att anordna en middagsbjudning, skriva full pott på tentan eller springa milen - plötsligt känns utmaningen som ett oöverkomligt berg!

Varför vi drabbas av prestationsångest är när prestationen blir just en prestation. Vi slutar att utvecklas. När detta sker glömmer vi bort den spännande utmaningen, utvecklingen och att samtidigt ha roligt.

För att förhindra att drabbas eller mildra effekterna om du redan drabbats, finns det både tips och råd att tillgå. Börja med att stanna upp och påminn dig själv om ditt syfte - vad vill du uppnå med middagsbjudningen, tentan eller milen? Är det att knyta kontakter inför framtiden, att stärka kompisbanden eller fira något? Vad behöver du lära dig för att klara tentan, vad är meningen med kursen, varför läser du just den? Fråga dig själv VARFÖR och du kommer få svar på syftet och drivkraften bakom din prestation.

Enligt Tina Löfström, psykologisk coach, utvecklingskonsult och föreläsare som är expert på ämnet lycko- och hjärnforskning, visar forskning på att de som enbart fokuserar på prestationen i själva verket inte bara presterar sämre, utan också har mindre roligt och ger upp snabbare.

För att återta kontrollen över prestationsångesten, ta ditt eget syfte i beaktande och omprogrammera dina tankebanor.

Krångligt? Visst inte, fortsätt läsa bara.

Istället för att fokusera kortsiktigt på resultat, öva dig i att sätta upp realistiska mål och delmål, kanske ett delmål varje dag eller vecka om det behövs - och glöm inte belöningen! Fokusera alltså på en större helhet uppbruten i mindre delar och försök att se vad du kommer att lära sig och hur mycket du kommer att utvecklas. Förutom ett större, personligt mål, ha dessutom som mål att ha roligt och att du ska lära dig av upplevelsen, oavsett hur resultatet blir.

För att vi ska kunna utvecklas måste vi ofta misslyckas. Varje gång något blir fel lär vi oss hur vi inte ska göra nästa gång. Vi utvärderar, funderar och planerar om. Det finns alltid utrymme för att utveckling och genom våra felsteg kommer vi i själva verket närmare våra mål.

I det dagliga livet finns det fullt av möjligheter för misslyckanden. Men, det är du själv som måste tillåta, unna dig dessa och själv skapa utrymme. Varje gång något inte går som du tänkt eller du möter en motgång - påminn dig själv om att det är du som skapar förutsättningen för att du ska kunna misslyckas för att lyckas!

Viktigt: Om du känner att prestationsångesten är ständigt återkommande och hindrar dig i din vardag och välmående, prata med någon du har förtroende för eller uppsök elevhälsan. Ingen ska behöva må dåligt på grund av prestationsångest eller andra besvär. Det finns hjälp att få och du är inte ensam!



Kommentarer

Inga kommentarer än. Bli först att kommentera

Kommentera